Der var nok noget om snakken, da topcheferne for Ryanair og IAG-gruppen med British Airways var ude med bemærkninger om, at lavpris-selskabet Norwegian havde økonomiske problemer.
Altid åbenmundede Michael O’Leary fra Ryanair har postuleret, at Norwegian ikke overlever den næste vinter – mens IAG flere gange har tilbudt at købe Norwegian. Forgæves.
Nu ser det ud til, at Norwegian for alvor begynder at sælge ud af sine fly. Ikke kun dem, som flyselskabet har i drift på sine ruter. Men også de nye fly, som slet ikke er leveret til Norwegian endnu.
På et møde med investorer i går skal Norwegians finanschef Geir Karlsen have meddelt, at flyselskabet søger købere til 95 Airbus A320neo og A321neo maskiner, som efter planen ankommer til Norge i de kommende år, skriver det tyske branche medie Aerotelegraph.
Egentlig troede de fleste, at Norwegian ville nøjes med at sælge sine godt brugte Boeing 737 fly. De skal jo alligevel snart erstattes med nyere og mere brændstof-besparende modeller fra Boeing.
Så sent som for en uge siden meddelte Norwegian således, at man havde solgt seks brugte Boeing 737-800 maskiner.
I mellemtiden er det kommet frem, at nordmændene gerne vil sælge 140 passagerfly. Det vil i praksis sige hele Norwegians nuværende flåde.
Med salget af de mange fly håber Norwegian på at komme af med det meste af sin enorme gæld og få skåret ned på renter og finansierings-omkostninger, der belaster regnskabet hver måned.
Skulle Norwegian komme af med alle sine maskiner – både de nuværende og de fremtidige – står flyselskabet ikke uden fly at transportere passagerer i.
Nordmændene håber at kunne sælge de fleste af flyene til finans-selskaber, som Norwegian så kan lease dem af.
Det vil lette økonomien enormt for det pressede flyselskab, der bl.a. lider under de stigende brændstof priser i de senere måneder, skriver nyhedsbureauet Reuters. .
Omvendt ser Norwegian også ud til at være åben over for at sælge både gamle og nye maskiner til andre flyselskaber.
Det ligner en direkte nedskæring af aktiviteterne i den ellers voldsomt ekspansive lavpris-gigant fra Norge.
Norwegian har i øjeblikket bestillinger på 210 nye fly hos Airbus og Boeing.
En del af disse maskiner kunne leasing firmaer og andre flyselskaber sagtens være interesserede i at købe.
De må nemlig i dag stille sig bagerst i køen hos de to flyfabrikanter, hvis de selv kom med en bestilling nu. Hvis de overtog Norwegians fly, kunne de få fat i de eftertragtede nye modeller hurtigere….
Skriv et svar