Det kan godt være, at mange siger (med himmelvendte øjne), at de da ikke kunne drømme om at flyve med lavpris selskaber. De har en elendig service og behandlere både deres personale og passagererne dårligt.
Påstande og tal passer imidlertid ikke altid overens. Nye statistikker for august viser nemlig, at Europas store lavpris selskaber bare vokser og vokser.
I virkeligheden er lave billetpriser ofte meget vigtigere for forbrugerne end ædle motiver, når man sidder i selskab med andre – eller skal svare på en rundspørge.
De seneste august opgørelser fire af Europas store i lavpris – Ryanair, Norwegian, easyJet og Wizz Air – viser fremgange i passagertal, som de fleste andre flyselskaber bare kan drømme om.
Ungarske Wizz Air slog igen alle andre i vokseværk i den forløbne måned. 3.476.091 passagerer købte billet i Østeuropas største lavpris-selskab. Det er 20 pct. flere end i august 2017.
Samtidig lykkedes det for Wizz Air at fylde 95,6 pct. af alle sæder i sine rutefly. I et fly med plads til 150 passagerer betyder det, at kun syv-otte sæder ikker er optaget.
Norwegian transporterede 3.615.319 passagerer i den forløbne måned. Det er 10 pct. flere end i samme måned sidste år.
89.6 pct. af sæderne var udsolgt i august, når man ser på hele Norwegians rute-netværk. 94 pct. på langdistancerne til først og fremmest USA, som nordmændene betjener med Boeing 787 Dreamliner fly.
Norwegian gennemførte 99,4 procent af de planlagte flyvninger i august. Punktligheden var på 75,6 procent. Det vil sige, at tre af fire Norwegian fly landede på destinationen med mindre end 15 minutters forsinkelse.
Europas største lavpris-selskab – Ryanair – havde ni pct. fremgang i passagertallet i august. Igen sammenlignet med samme måned for et år siden.
Ryanair transporterede 13,8 millioner passagerer. For første gang er østrigste Lauda indregnet i tallene. Ryanair overtog formelt Lauda for nogle uger siden. Lauda bidrager med en halv million passagerer i Ryanairs august tal.
Ryanair selv viste kun en fremgang på fem pct. til 13,3 millioner passagerer. Tallet havde formentlig været noget højere, hvis ikke flyselskabet havde været ramt af både strejker hos egne piloter og mangel på flyveledere ude i Europa.
Disse problemer kostede over 550 aflysninger af afgange i august. Omkring 100.000 passagerer var berørt. Til sammenligning havde Ryanair kun 27 aflysninger i august for et år siden,
Belægningen er fortsat rekordhøj hos Ryanair. 97 pct. af alle sæder var solgt i august.
En næsten lige så høj procent af solgte sæder kunne Ryanairs største rival – easyJet – prale med i august. 96,4 pct. for ar være præcis.
I alle de fyldte sæder sad 8,68 millioner passagerer, hvilket er 5,6 pct. flere end i august sidste år.
Skriv et svar