De store rejse- og ferie-portaler på internet kan tilsyneladende ikke nøjes med at udfylde deres oprindelige opgaver.
De har ambitioner om at blive meget større og bredere i deres service-udbud. Målet er at blive en slags sociale medier for rejsebranchen.
Airbnb er f.eks. gået ind i at booke hoteller – ikke kun privatboliger. Dele-portalen arrangerer også events og udflugter eller satser på erhvervslivet med lejeboliger til ansatte udsendt i udlandet. Det hele holdes sammen af funktioner og features, som de fleste kender fra sociale medier.
Nu følger så den store rejseportal TripAdvisor efter, og her siger man direkte, hvad planen er. TripAdvisor skal være rejseverdenens svar på Facebook.
TripAdvisor begyndte som en webside, hvor folk kunne lægge bedømmelser af hoteller, restauranter, flyselskaber, strande og alt andet, der hører rejser og ferie til.
Senere har TripAdvisor udvidet til også at fungere som et online rejsebureau – og næste skridt bliver altså at komme tættere på sine brugere. Ved hjælp af features, som også Facebook og Instagram anvender.
I fremtiden skal TripAdvisor brugere f.eks. kunne følge bestemte anmeldere og rejse-destinationer, så de får prioriteret nyheder fra dem på en ”nyheds-strøm” a la Facebooks.
Målet er, at informationerne bliver mere personlige og skræddersyet til hver enkelt TripAdvisor bruger. Formentlig bliver reklamer på skærmen det samme. Ligesom på Facebook.
Ifølge TripAdvisor har man allerede lavet aftaler med over 500 bloggere, rejsebureauer, rejse-medier og andre rejse-relaterede partnere, der i øjeblikket prøvekører det nye TripAdvisor layout i en beta-udgave.
I praksis skal den nye ”rejse-feed” gøre det nemmere at begrænse de tilsendte informationer til lige præcis den by, det land, det hotel eller den destination, som man har søgt på.
TripAdvisor medlemmer vil så f.eks. se en artikel om den pågældende bys bedste restaurant, andre menneskers gode råd om byen, oversigter over nye hoteller i byen og det aktuelle prisniveau på rejser til og overnatninger i byen.
Dertil kommer man, at man spørge andre medlemmer til råds om deres erfaringer med det rejsemål, man kigger på. Det kan være venner, familie, bloggere eller professionelle rejse-eksperter. Alt foregår i en online dialog i stil med Facebooks.
TripAdvisor brugere kan også opstille virtuelle rejser inkl. rutebeskrivelser, ønskelister til turist attraktioner, billet-tilbud, rejsefører, udvalg af gode hoteller osv.
Disse ”rejser” kan man gemme online for at tage dem frem, næste gang man besøger TripAdvisor. Alternativt kan man dele dem med andre brugere ligesom i et socialt medie. Inklusive fotos og video klip.
Den nye TripAdvisor portal og en tilhørende app til mobiltelefonen skal være færdige og lanceres i alle markeder og på alle relevante sprog inden årets udgang. Det gælder også den danske udgave….