Sommeren har været præget af mange forsinkelser og aflysninger af fly-afgange. Så mange, at 200.000 passagerer blev ramt i danske lufthavne.
Forstyrrelserne berettiger de mange flyrejsende til kompensationer på næsten en halv milliard kroner. Mere præcist 455 millioner kroner.
Det er mere end en fordobling i forhold til sommeren sidste år, hvor der kunne udbetales erstatninger på 153 mio. kroner.
De opsigtsvækkende tal kommer fra det danske konsulentfirma AirHelp, der er verdens førende, når det gælder om at hjælpe passagerer med at afkræve penge fra flyselskaber og lufthavne.
Selvom sommeren har sat varme-rekorder i selve Danmark, var der også flere danskere end tidligere, som rejste udenlands med fly. De fleste nok til destinationer, hvor temperaturerne var endnu højere end i det lille kongerige oppe i det nordlige Europa.
Det har sat dine spor i de danske lufthavne, hvor forsinkelser var en nærmest daglig oplevelse i sommers. I juli fik Københavns Lufthavn således kun seks af ti fly-afgange afsted til tiden eller med under et kvarters forsinkelse.
Sommerens flytrafik til og fra Danmark var præget af pilot-mangel hos SAS, strejker hos Ryanair og under-bemanding hos de flyveledere, der styrer den civile lufttrafik over Europa.
”2018 ser ud til at blive et år, som sætter flyselskaberne under pres. Mange af dem prioriterer lovgivningen omkring passager-rettigheder lavt. Det giver stor travlhed hos specialister som os,” forklarer Henrik Zillmer. Han er stifter og topchef for AirHelp.
easyJet mest forsinket
AirHelps statistikker viser, at easyJet klarede sig dårligst blandt de større flyselskaber i danske lufthavne. Hver tredje easyJet afgang var forsinket med mindst 15 minutter i sommers.
De 15 minutter er dog ikke nok til at give kompensation. Ifølge EU-lovgivningen kræver det mindst tre timers forsinkelser.
Dem må der også have været mange af på ruterne til og fra danske lufthavne i perioden fra den 1. juni til den 1. september 2018. Ellers ville 200.000 flyrejsende ikke have ret til kompensationer på tilsammen 455 millioner kroner.
Her er de fem flyselskaber, som havde flest forsinkelser i Danmark her i sommer-perioden. Procenten angiver fly, der er mindst 15 minutter forsinkede eller helt aflyst:
- easyJet – 35,4 pct.
- Norwegian – 31,5 pct.
- Lufthansa – 28,2 pct.
- SAS – 27,9 pct.
- Ryanair – 26,5 pct.
Kigger vi på de tilsvarende tal fra 2017, er det de samme fem flyselskaber, som oftest var sent på den. Rækkefølgen var også næsten den samme. Blot har SAS og Lufthansa byttet plads på ”hitlisten.”
easyJet svær at få penge fra
AirHelp holder nøje øje med, hvor hurtigt og problemfrit de forskellige flyselskaber udbetaler kompensationer og erstatninger til deres passagerer. Ikke alle selskaber er lige flinke og artige.
Især er easyJet svær at få til lommerne, viser en separat analyse af de over 27.000 krav om kompensation, som AirHelp har håndteret mod det store britiske lavpris-selskab.
Medmindre easyJet modtager et officielt brev fra en advokat, udbetaler det kun erstatning i to procent af sagerne.
Passagerer har desværre ingen mulighed for sanktioner mod flyselskaber, der bevidst trækker kompensations-sager i langdrag for at få folk til at opgive undervejs.
Her er flypassagerers rettigheder
Forsinkede og aflyste fly eller nægtet boarding på grund af overbooking kan give hver passager op til 600 euro i kompensation. Det er ca. 4.500 kroner.
For at få kompensation skal passageren rejse fra en lufthavn i EU eller bruge et EU-flyselskab, der lander i en EU-lufthavn.
Forsinkelsen skal være flyselskabets skyld, og danske passagerer har mulighed for at hente erstatning tre år tilbage i tiden.
En YouGov analyse, som AirHelp fik foretaget tidligere i år, afslører, at 77 pct. af danske flypassagerer ikke kender deres rettigheder til at modtage kompensation.
Undersøgelsen fortæller også, at 71 pct. af de danske flyrejsende ikke mener, at flyselskaberne informerer dem godt nok om deres passager rettigheder.
AirHelp blev lanceret i 2013 og har siden hjulpet over syv millioner passagerer med at håndtere deres krav mod flyselskaberne. Tilsammen drejer det sig om seks milliarder kroner (800 mio. euro).
AirHelp er stiftet af to danskere og har i dag kontorer i 30 lande verden over og omkring 550 ansatte. Kommunikationen foregår på 14 forskellige sprog.
I foråret præsenterede AirHelp et nyt værktøj, der hjælper travle flypassagerer med at holde styr på, hvornår deres flyrejser giver ret til kompensation eller ej.
App’en er gratis og fås både til iPhone/iPad og Android. Den tjekker automatisk brugerens flyrejser og giver besked tilbage via passagerens e-mail indbakke. Kontrollen kan foregå tre år tilbage….
Skriv et svar