Kunstig intelligens og ”smarte” egenskaber er ikke kun noget, der er forbeholdt moderne mobiltelefoner, stemme-styrede højttalere eller robotter i lufthavne, hoteller eller på fabrikker.
Intelligensen er også på fremmarch inde i selve passagerflyene. For eksempel i fremtidens flysæder, der både kan huske sine brugere – og sladre trådløst til kabine personalet, hvis der er noget galt.
Airbus har netop demonstreret den nye type flystole, der lærer sine brugere at kende. Det skete på APEX EXPO konferencen i Boston, hvor tusinder af fagfolk fra rejse- og luftfarts-industrien var samlet for at høre om trends i den flyvende trafik.
Airbus kalder sit nye koncept for ”Connected Cabin”, hvor alle sidder på et trådløst netværk. Både passagererne, der vil bruge Wi-Fi til at læse emails eller surfe på nettet. Og kabine-personalet, som via en smartphone eller en tablet kan overvåge alt, hvad der sker ombord. Inklusive holde øje med, om hver passagerer nu er blevet serviceret, som han eller hun har bedt om.
Den nye teknologi kan f.eks. huske, hvilket sæde passageren var placeret i sidste gang, vedkommende rejste med flyet. Den husker også kundens foretrukne måltider og drikkevarer. Den kan tjekke, om passageren har siddet i sin stol på hele turen eller ustandseligt skal strække benene eller gå på toilettet. Stewardesserne behøver ikke at vandre op og ned ad gangene for at kontrollere, men kan se målrettet på deres lille skærm, hvor der eventuelt er problemer.
”Det er ikke, fordi vi skal lege Big Brother. Men ved at forbinde alle elementer af kabinen trådløst med hinanden, kan vi indsamle data, analysere dem og måske reducere omkostninger. Desuden kan vi forbedre servicen til hver enkelt passager,” forklarede Airbus på konferencen i Boston.
Med fremtidens ”Connected Cabin” kommer vi måske ikke længere til at se kabine-personalet sende indforståede håndtegn til hinanden eller råbe til kollegaen ned ad flyets mellemgang. De kan sende emojis eller små tekst-beskeder i stedet for. Ligesom de gør i privatlivet på deres mobiltelefon.
Airbus’ nye system vil også kunne forbedre logistikken ombord. Det vil fortælle personalet, om alt udstyr, måltider, glas osv er låst godt af vejen inden take-off. Det er en kontrol, som i dag foretages manuelt. Det samme gælder tjek af, om de ofte tæt fyldte overskabe i flyene er lukket ordentligt. Sensorer i skabene vil alarmere om deres tilstand på kabine-personalets små bærbare skærme.
På samme måde vil stewarder, stewardesser og pursere løbende kunne have et overblik over, hvor mange flasker af en bestemt vin, som man har på lager – eller hvor mange passagererne har bestilt. Tilsvarende, om der f.eks. er overskydende måltider, specielle fødevarer til allergikere og veganere osv.
Da systemet husker hver passagers ønsker om f.eks. at få en bestemt snack-boks på hver af hans eller hendes flyrejse, kan stewardessen gøre den klar på forhånd og servere den hurtigt sammen med de foretrukne drikkevarer osv.
Passageren vil opfatte det som en ekstra god og personlig service. Han skulle bare vide, at det er flysædet, han sidder i, og flyselskabets computere – der kender ham.Hvad der i øvrigt er vigtigt. ”Connected Cabin” systemet kan gennemføre mange af de sikkerheds-procedurer automatisk, som kabine personalet i dag skal huske at foretage manuelt.
Både statistikker og eventuelle fejl bliver registreret og bearbejdet lynhurtigt, så service-personale og reparatører kan tage hånd om dem, lige så snart flyet er landet igen.
”Connected Cabin” er et koncept eller en prototype lige nu, men er lige så realistisk som kendsgerningen, at vores bolig bliver mere og mere online og forbundet i et netværk nu om dage.…
Skriv et svar