Lavpris-selskabernes himmelflugt er måske alligevel ikke så uendelig, som mange analytikere mener.
I hvert fald har flere af de kendte lavpris-størrelser vist svagheds-tegn på det seneste. Flere er ligefrem fløjet ind i økonomiske vanskeligheder – og det, der er værre.
Her til aften ramte det Primera Air, som mange kender fra charter-rejser med Bravo Tours og som udbyder af meget billige rejser fra Danmark til feriemål i Spanien.
Primera Air stopper, og de sidste flyvninger vil blive gennemført frem til midnat. I morgen formiddag vil flyselskabet gå i konkurs.
Primera, der er delvis dansk og islandsk, har ellers haft meget store armbevægelser på det seneste. Fra næste år ville flyselskabet åbne nye billig-ruter til USA fra bl.a. Frankfurt, Berlin og Madrid.
Dem bliver der ikke noget af. På samme måde, som Primera Airs ambitiøse satsning på det engelske marked med USA-rejser til lavpris også fik vingerne stækket tidligere i år.
Konkursen omfatter flyselskaberne Primera Air Scandinavia i Danmark og Primera Air Nordic, der har base i Letlands hovedstad Riga.
Primera Air begrunder konkursen med høje omkostninger og store forsinkelser på de nye Airbus A321 fly, som flyselskabet skulle have fået leveret for adskillige måneder siden. I stedet måtte Primera ud og lease fly for dyre penge. Desuden har forsinkelse og aflysninger af afgange kostet dyrt.
Ifølge flere udenlandske medier skulle ”uheldige omstændigheder i de seneste to år have belastet Primera Air meget hårdt.”
F.eks. rustede et Primera passagerfly så voldsomt i 2017, at det måtte renoveres totalt på flyselskabets regning. Det havde alene kostet over 75 millioner kroner.
2018 skulle være gået meget bedre, men en flyvende start blev hurtigt stoppet af forsinkelser af bestilte fly, annullerede afgange, organisatoriske udfordringer og manglende indtjening. Alt i alt har det belastet økonomien med 150 millioner kroner.
Bravo Tours vil sikre ferien
Den store charter-operatør Bravo Tours har været en af Primera Airs vigtigste partnere på det danske marked.
Bravo Tours er blevet sendt på overarbejde i aften. De skal dels kontakte tusinder af kunder. Dels forsøge at sikre sæder hos andre flyselskaber, så gæsterne kan komme på deres bestilte ferie.
”Vi har indtil videre sikret rejser for størstedelen af vores gæster, der skal afsted de næste dage. Det samme gælder for resten af ugen og egentlig hele oktober,” forklarer adm. direktør Peder Hornshøj fra Bravo Tours.
Han fortæller, at størstedelen får den ferie, de har planlagt. De skal bare flyve med et andet selskab. Det kan betyde ændringer af afgangs-tidspunkter, men gæsterne kommer afsted. Det er det vigtigste, vurderer Bravo Tours.
”Vi kan sagtens forstå, at vores kunderne gerne vil have en afklaring på deres ferie allerede i dag. Men vi kan næppe nå at komme i kontakt med alle her i aften. Der er tale om mange tusinde gæster,” siger Peder Hornshøj.
”Vi kontakter alle og gør det i den rækkefølge, de skal rejse. Altså efter afrejse dato. Alle vil blive kontaktet hurtigst muligt,” fortsætter han.
Ikke eneste lavpris med problemer
Primera Airs ledelse skriver i et indlæg på Facebook:
”Vi beklager at måtte meddele, at Primera Air stopper ved midnat den 1. oktober 2018 efter 14 års drift. Dette er en trist dag for alle medarbejdere og passagerer. I de senere måneder har vi forsøgt at sikre en ny langtids finansiering, men har ikke kunnet blive enige med vores bank.”
Tilsyneladende har Primera Air haft akutte problemer med likviditeten i flere dage.
På Twitter kan man således finde en nyhed om, at Stansted lufthavnen i London tilbageholder et dansk indregistreret Airbus A321 neo fly fra Primera Air, indtil manglende afgifter er betalt. Flyet har ID-nummer OY-PAF.
Primera Air bliver det seneste af en række lavpris-flyselskaber, som er rendt ind i økonomiske problemer i de senere uger og måneder.
For 14 dage siden gik det litauiske lavpris-selskab Small Planet Airlines i betalings-standsning i Tyskland.
Det selskab kender en del danskere i Sydjylland, fordi det har fløjet mange charter turister syd på fra lufthavnen i Hamborg.
Small Planet brugte også de mange forsinkelser og aflysninger af afgange i sommers som begrundelse for den dårlige økonomi.
Strejkende flyveledere og underbemanding af den fælles-europæiske lufttrafiks-kontrol ramte alle flyselskaber med internationale ruter.
Særligt hårdt åbenbart Small Planet, der ikke havde råd til at betale alle de millioner af kroner, som passagererne havde ret til i kompensation.
Flyvelederne har også været en stor torn i øjet for Ryanair, der sammen med en håndfuld andre flyselskaber har klaget til EU. De mener, at strejkerne har hindret mennesker ret til at bevæge sig frit i EU.
Tidligere i dag advarede Ryanair således, at flyselskabet ville få et overskud på en milliard kroner mindre end ventet. Fra oprindeligt 1,25 til 1,35 milliard euro til nu mellem 1,10 og 1,20 mia. euro.
Ryanair kommer næppe i økonomiske vanskeligheder, for den irske lavpris-gigant har en velspækket pengekasse.
Ryanair begrunder bl.a. faldet med lavere passagertal i september som følge af to dages strejker hos piloter og kabine-personale i fem lande. Desuden er flybenzin blevet 10 pct. dyrere.
Oliepriserne er også en af de store udfordringer for Norwegian, der har skåret ned i sine ambitioner som følge af økonomiske problemer.
Den norske lavpris-specialist har bl.a. sat 90 helt nye Airbus fly til salg, som endnu ikke er leveret. Salget skal lette Norwegians voldsomme gældsbyrde….
Af Kudak – Eget arbejde, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16075845
Skriv et svar