Man kan sige meget om araberne i Emiraterne, men de er i hvert fald ikke bange for at tage chancer og forsøge nye ting.
Dubai er måske nok det bedste eksempel med sine utrolige højhuse, enorme shopping centre og kunstige øer i form af et verdenskort.
Desuden har Dubais International Airport udviklet sig til at være den lufthavn i verden, der har mest international trafik. 51 millioner passagerer gik gennem gatene sidste år.
Dubais kronprins, sheik Hamdan bin Mohammed bin Rashid Al Maktoum, vil dog mere. Meget mere og meget længere ud med sine flyruter.
Det næste store skridt skal være at forvandle Dubai til ikke kun at være Mellemøstens knudepunkt for konventionel flytrafik. Dubai skal også være affyringsrampe for fremtidens rumtrafik. Med én lufthavn, der huser både jetfly og raketter, som sender mennesker på rejse ud i universet.
Den kombinerede luft- og rum-havn skal bygges i Dubais knap så kendte lufthavn nummer to. Den hedder Al Maktoum International Airport og kaldes også Dubai World Central.
Den lufthavn er meget mindre end Dubai International, som mange danskere kender fra ferier i de Forenede Arabiske Emirater eller som mellem-station, når de rejser på langfart til Asien og Australien.
I 2017 havde Dubai World Central kun 905.000 passagerer, så der er god plads til begejstring. Faktisk drømmer Emiraternes regering om, at ”lillebror” lufthavn skal udvikle sig til at blive verdens største lufthavn. Med 240 millioner passagerer om året.
Den magtfulde sheik vil have, at hans emirat er 10 år foran alle andre lande i verden. For at sikre sig sådan et forspring opfordrede han sidste år alle landets offentligt ansatte til at finde på fremtids-orienterede og gerne ukonventielle projekter. De må gerne revolutionere den tankegang, som verden præges af i dag.
Initiativet hedder Dubai 10X, og en af de første ideer er altså at skabe verdens første ”havn”, der kan bruges både af fly, som vi kender dem i dag, af fremtidens nye supersoniske passagerfly – og af rumraketter.
Rent science-fiction vil mange sige, men undervurdér aldrig Emiraterne. Her har man både penge og vilje til at gøre ting, verden ikke har set i forvejen. Så hvorfor ikke også en ”Multi Mode Super Port?”
Lufthavnen skal så ikke kun være fornyende, når det gælder trafik i luften og længere ud i verdensrummet. På jorden skal man kunne komme frem og tilbage til lufthavnen via både bil og fremtidens Hyperloop. Det er superhurtige tog, der kører på et magnetspor i et rør. Desuden vil lufthavnen være forbundet med Dubais bycentrum med elektrisk drevne, flyvende taxaer.
Dubai har ikke afsløret nogen tidsplaner for sin nye super-lufthavn endnu. Kun at der vil blive offentliggjort flere detaljer i de kommende måneder. Dem venter vi så spændt på at se….
Skriv et svar