For et år siden var der nærmest ingen grænser for optimismen i den europæiske luftfart branche. Især fløj forventningerne højt hos lavpris selskaberne, der bare voksede og voksede og bestilte nye fly i snesevis hos Boeing og Airbus.
Helt så godt går det bestemt ikke længere. I hvert fald ikke overordnet set. Højere brændstof priser generer alle flyselskaber, men især lavpris udbyderne. De skal jo kalkulere meget stramt på hvert sæde for at få tingene til at løbe rundt.
Samtidig er konkurrencen blevet øget skarpt i det seneste år eller to. Også nede i den billige ende. Lige nu er det ruterne mellem Europa og USA, der er de mest ombejlede.
Her var konkurrencen allerede stor i forvejen blandt de ”gamle” flyselskaber – og de har nu fået en hel stribe offensive rivaler.
Det ændrede verdens-billede for den trans-atlantiske trafik ses måske aller-tydeligst på den ”luftens highway”, der løber mellem London og New York.
Den har British Airways domineret i årtier på den europæiske side. Med de vigtigste konkurrenter blandt de store amerikanske flyselskaber.
I dag har frække Norwegian overhalet British Airways på ”stamruten” til New York. I de senere måneder er nordmændene det europæiske flyselskab, som har transporteret flest passagerer til og fra USA.
Spørgsmålet er dog, om Norwegian kan holde den flotte position særligt længe.
Lavpris specialisterne har længe haft svare økonomiske problemer og har bl.a. måttet sælge 90 Airbus fly til salg, som ikke er leveret endnu. Med andre ord er de splinternye og står i den originale indpakning.
Norwegian er uden tvivl også et af de flyselskaber, som den svenske topchef for easyJet henviser til, når man spår, at Europa vil opleve et blodbad i luften.
Meget diplomatisk vil Johan Lundgren ikke sætte navne på de flyselskaber, som han mener vil bukke under i den kommende tid.
Helt modsat med Lundgrens ærkerival fra Ryanair. Her har topchef Michael O’Leary flere gange råbt højt om, at Norwegian ikke vil overleve den næste vinter. Der er ganske enkelt ikke penge i kassen til at betale de dyrere priser for flybenzin.
British Airways – eller rettere den International Airlines Group (IAG), som briterne hører under sammen med bl.a. Iberia fra Spanien og Aer Lingus fra Irland – har også for længst lugtet blod i de norske fjelde.
Tidligere på året købte IAG nemlig fem procent af aktierne i Norwegian og har siden fire-fem gange tilbudt at købe hele det norske selskab. Hver gang er englænderne blevet afvist.
Sammen med følgerne af den kommende Brexit stod brændstof priserne i centrum, da easyJets Johan Lundgren holdt en tale på den internationale Abta rejse-konference i Sevilla for et par dage siden.
Han udtalte sig efter, at dansk-islandske Primera Air gik konkurs forleden. Også Primera havde store ambitioner om at flyve lavpris over Atlanten, selvom vi herhjemme mest kender Primera som det selskab, der fløj tusinder af danske charter turister sydpå for bl.a. Bravo Rejser og Apollo.
”Vi kommer til at se flere fiaskoer. Mange (økonomisk) svage flyselskaber er i vanskeligheder på grund af den høje oliepris.”
Til den store engelske avis The Independent tilføjer Johan Lundgren:
”Hvis du står ubeskyttet over for olieprisen og ikke har indgået langtids-kontrakter om dit brændstof indkøb. Hvis du ikke har en robust økonomi og et produkt, som kunderne gerne vil betale lidt ekstra for. Ja så skulle du være bekymret.”
Lundgren antyder naturligvis, at hans eget flyselskab har sit på det tørre. Det samme har Ryanair, der stadig har mange penge i kassen på trods af snesevis af strejker i de senere måneder.
Det havde til gengæld tyske Air Berlin ikke, der gik konkurs for knap et år siden. Det havde det britiske lavpris selskab Monarch heller ikke. Ejheller Small Planet airlines der gik i betalings-standsning i både Tyskland og Litauen for et par uger siden.
Værst for danskerne har dog været Primera Airs kollaps:
Mindst 2.0000 danskere har været eller er strandet i udlandet på grund af konkursen. Det fleste på de populære ferie-destinationer i Sydeuropa.
Hertil skal lægges yderligere flere tusinde danskere, der står med en ubrugelig retur-billet med Primera og først skal rejse hjem i denne weekend eller senere –
De er dog heldigvis dækket af Rejsegarantifonden og kan få de fleste af deres penge refunderet, hvis de skal flyve hjem med et andet flyselskab.
Dommedags profetierne omkring Norwegian fortsætter imidlertid. Så sent som i går advarede to store finanshuse i USA og Schweiz om, at der er en risiko for, at Norwegians pengekasse er ved at være tom.
Ifølge det norske nyhedsbureau TDN Finans har Norwegian problemer, når prisen pr. tons flybrændstof overstiger 700 USD. I øjeblikket koster den 780 dollars.
Den amerikanske finans-avis Wall Street Journal beskriver også Norwegians problemer, men understreger samtidig, at det ikke er afgjort, at nordmændene vil gå konkurs.
Hvis det lykkes for Norwegian at sælge nogle af – eller alle – de passagerfly, man har i ordre, kan selskabets gæld nedskrives markant. Norwegian vil så at sige få ny luft under vingerne.
Medierne i England spekulerer naturligvis også i, hvem de andre flyselskaber i krise kunne være, som easyJets topchef henviser til – uden at nævne navne.
Et af de selskaber, som kunne være i krise, er islandske WOW air. Lavpris-selskabet fra vulkan-øen kører også med stort underskud og kunne derfor være en kandidat til at fusionere med Icelandair – der ”by the way” også har sit at slås med, når det drejer sig om økonomi og gæld….
Skriv et svar