Det er ikke kun bil-industrien, der pludselig er blevet vældig interesseret i at udskifte sine motorer med fossile brændstoffer ud med hybride løsninger eller direkte eldrift.
Skibsfarten er også under kraftig pres fra politikere, kunder og miljø-organisationer til at erstatte den tunge fuel-olie med mindre forurenende alternativer.
Det store svenske rederi Stena Line har nu i godt en måned haft sin færge Stena Jutlandica sejlende delvist på el mellem Frederikshavn og Göteborg.
De første erfaringer er gået over al forventning og skaber en positiv stemning omkring mere fremtidige planer, hvor al Stenas færge-trafik skal foregå med eldrevne skibe.
”Vi har f.eks kunnet nedskære brugen af diesel generationer markant. I dag bruger vi kun én mod normalt tre,” forklarer Johan Stranne. Han er chef-ingeniør på Stena Jutlandica.
I første fase kobler færgen over på el fra batterier, når den skal lægge fra og til i havnene. Transporten på tværs af Skagerak foregår stadig på skibs diesel.
Alene ved de nu elektriske manøvrer i havnene i Frederikshavn og Göteborg sparer Stena Line nu 500 tons olie om året. CO2 belastningen falder samtidig med 1.500 tons.
EU og det svenske trafikministerium støtter Stenas projekt finansielt. Det vil i næste fase koble to af færgens fire diesel-motorer over på eldrift.
Så vil Stena Jutlandica kunne sejle 10 sømil elektrisk gennem Göteborgs skærgård fra havne-terminalen og ud til Vinga fyrtårnet.
I fase tre skal alle fire hovedmotorer køre på batteri, så hele den 50 sømil lange færge-rejse mellem Nordjylland og Vestsverige foregår elektrisk.
”Hvis hele projektet – som vi håber – bliver en succes, vil vi skifte alle vores færger over til eldrift. Det kan også lade sig gøre, fordi batterier både falder i størrelse og pris. Lige nu er de ved at blive et meget attraktivt alternativ til traditionelt brændstof. Eldriften vil stoppe forureningen og miljø-belastningen fra vores færger,” spår Erik Lewenhaupt. Han er miljøchef hos Stena Line.
Stena Line har i øjeblikket 35 færger i drift på 21 ruter. I Danmark er det Frederikshavn-Oslo, Frederikshavn-Göteborg og Grenå-Varberg. I 2017 transporterede Stena Line godt syv millioner passagerer og 1,5 millioner personbiler….
Skriv et svar