Normalt foregår samarbejdet mellem flyselskaberne via officielle alliancer som f.eks. One World eller Star Alliance. Sidstnævnte er bl.a. SAS og Lufthansa medlemmer af.
Men der findes alternativer. En af de vigtigste er easyJets Worldwide initiativ, der får tilløb af flere og flere internationale flyselskaber.
Det seneste er store Emirates, der ventes at underskrive en kontrakt med den britiske lavpris gigant inden årets udgang.
Dermed følger Emirates i hælene på Singapore Airlines, der for ganske nylig meldte sig ind i ”Worldwide by easyJet” klubben.
Den har i forvejen medlemskab af Norwegian, Virgin Atlantic, canadiske Westjet, franske La Compagnie, britiske Thomas Cook Airlines og Singapore Airlines’ lavpris selskab Scoot.
Meningen med ”Worldwide” er, at easyJets kunder lettere kan booke billetter til langdistance rejser. Det sker helt ud i alliancernes komplicerede ”code sharing” kontrakter.
easyJet flyver kun i Europa og kan gøre sine billetter endnu mere attraktive, hvis man kan kombinere dem online med rejser videre til f.eks. USA eller Asien.
Emirates har forhandlet med easyJet i over et år, men undervejs skal der have været knaster med hensyn til bl.a. passagerernes bagage.
Som ”Worldwide” fungerer i dag, skal easyJet passagerne i mange tilfælde hente deres kufferter efter easyJet rejsen og bære dem manuelt videre til check-in hos det næste flyselskab. Også selvom de har en fælles billet til begge flyvninger.
Emirates, der sætter komfort og service til passagererne højt, har krævet, at kunderne ikke skal røre deres kufferter mere, når de har tjekket ind hos easyJet, og indtil de lander på deres endelige destination….
Skriv et svar