2.000 starter og landinger om dagen. 350 forskellige destinationer over hele verden. Plads til 250 flyselskaber og den nye hjemmebane for Turkish Airlines, der allerede nu flyver til flere lufthavne og lande end noget andet selskab.
Præsident Recep Tayyip Erdogan har fået sit store prestige projekt. Den nye lufthavn i Istanbul blev åbnet mandag ved et stort fest-arrangement, hvor stats-overhoveder fra en håndfuld lande deltog.
Meget symbolsk skete åbningen på Tyrkiets nationaldag. Den nye lufthavn skal ganske enkelt hedde ”Istanbul”. Ikke Erdogan International Airport, som mange kritikere af det store byggeri havde ventet. Men well – lufthavnen kan vel omdøbes på et senere tidspunkt.
Istanbul Airport skal håndtere 200 millioner passagerer om året, hvilket vil gøre den til verdens største. Den status har Atlantas lufthavn i USA i øjeblikket med sine 104 millioner passagerer.
Til sammenligning når Københavns Lufthavn sandsynligvis 30 millioner i år og håber på 40 millioner med de ombygninger og udvidelser, der foregår i CPH i disse år.
”Istanbul er ikke kun vores største by. Istanbul er også Tyrkiets mest værdifulde varemærke. Derfor døber vi dette store byggeri i en ubetalelig by på navnet Istanbul. Den vil være verdens knudepunkt,” sagde præsident Erdogan højtideligt ved åbningen i mandags.
Den blev beskyttet af et stort opbud af politi og militær. Den nye kæmpe lufthavn har nemlig ikke kun haft tilhængere. Ifølge flere udenlandske medier har byggeriet kostet mindst 37 døde og hundreder af anholdelse
Lufthavnen koster knap 78 milliarder kroner (10,25 mia. euro), og byggeriet er langt fra færdigt. Åbningen i mandags var derfor nærmest symbolsk.
Indtil Turkish Airlines flytter fra den nuværende Ataturk lufthavn til den nye ved Sortehavet den 29. december, vil kun fem destinationer blive serviceret.
Istanbuls gamle stor-lufthavn Ataturk, der er opkaldt efter Tyrkiets stats-grundlægger, skal omdannes til en grøn par og et messe-område.
Første fase af Istanbul International Airport skal kunne håndtere 90 millioner rejsende om året. Først om ti år vil den være fuldt udbygget, så 200 millioner passagerer kan gå gennem gatene. Til den tid kan 500 passagerfly stå i lufthavnen på samme tid.
Lufthavnen er det tredje store prestige projekt, som Tyrkiets enevældige præsident har planlagt. De andre er en tredje bro over Bosporus strædet og en Istanbul kanal, der skal modernisere storbyens infrastruktur og skabe et ”nyt Tyrkiet”.
I lidt mindre målestok er en direkte Metro linie, der skal forbinde den nye super-lufthavn med Istanbuls bycentrum. Metro linien skal stå færdig i 2020.
Istanbul Airport, der ligger på den europæiske side af storbyen, er bygget på bare fire år. Det rekord-agtige tempo har skabt stress og overtrædelser af sikkerheds-bestemmelser i stribevis.
Mindst 37 arbejdere er blevet dræbt ved ulykker undervejs, fortæller den tyrkiske fagforening Dev-Yapis-Is. Lufthavnens drifts-selskab IGA vil kun indrømme 30 dødsfald og har bl.a. glimret med udtalelser som, at ”de kunne bare have passet bedre på.”
Miljø-aktivister har protesteret mod, at store skov-arealer har måttet lade livet til fordel for den nye lufthavn, der er placeret tæt på Det Sorte Hav.
Lufthavnens ledelse svarer igen med, at Istanbul Airport vil blive en af verdens mest ”grønne.” Man kan anvendt miljø-rigtige materialer til bygningen, og den bruger mindre energi end andre lufthavne.
Ligesom København har koden CPH i internationalt lufthavns-sprog, skal Istanbuls nye rekord-store ”landingsplads” også have sin forkortelse på tre bogstaver.
I første omgang hedder lufthavnen ISL. Når den nuværende Atatürk lufthavn lukker, overtager afløseren dennes IATA kode IST….
Skriv et svar