De færreste ting er gratis i denne verden – og endnu mere sjældent hos flyselskaberne, der viser en stor kreativitet i at opfinde stadig nye afgifter og gebyrer.
Det gælder nok især lavpris selskaberne. Derfor er det godt at være opmærksom på, at både Ryanair og Wizz Air indfører nye bagage regler med virkning fra i dag, den 1. november.
De går ganske kort ud på, at det nu koster penge at tage håndbagage med i kabinen. Der er dog forskelle på priserne hos de to flyselskaber, der hører til Europas allerstørste i discount kategorien.
Indtil i går kunne Ryanair passagerer, der ikke havde betalt ekstra for Priority Boarding, tage én lille kuffert eller taske på maksimalt med sig i kabinen.
Fra i dag skal man købe Priority Boarding for at få lov til at tage noget som helst håndbagage med sig ind i et Ryanair fly. Priority koster seks GBP ved tidlig booking og otte pund senere. Det svarer til ca. 50 og 70 kroner.
Også kufferter, der bliver tjekket ind og ender i flyets lastrum, koster nu penge hos Ryanair. Vejer bagagen under 10 kilo, koster den otte GBP ved booking og 10 pund senere.
Det bliver så rigtig dyrt, hvis man vil tilføje en ekstra kuffert ved check-in disken i lufthavnen. Mindst 20 pund eller 170 kroner.
Lidt er dog stadig gratis hos Ryanair. Det er, hvis man tager en lille håndtaske eller en laptop med i kabinen. De må maksimalt fylder 40 gange 20 gange 25 cm.
Er ens taske for stor til kabinen og bliver afvist af Ryanairs check-in personale, skal man betale 25 GBP – ca. 210 kroner – for at få den flyttet over i lastrummet. Ellers kommer den ikke med på flyet.
Undtaget fra disse nye regler er Ryanair passagerer, der har booket billet før den 31. august til rejser efter den 1. november. De kan også fortsat tage ét styk bagage på maksimalt 10 kilo med sig i kabinen.
Det er vigtigt, at man tager alle disse nye regler med i sine fremtidige overvejelser. Bagagen kan nemlig hurtigt blive lige så dyr eller dyrere end den billige flybillet, man har købt.
Det gælder også, hvis man vil flyve med Østeuropas største lavpris selskab Wizz Air, der ligesom Ryanair har adskillige ruter til og fra danske lufthavne.
Wizz Airs nye regler, der er gældende fra i dag, minder meget om Ryanairs.
Også her må man f.eks. kun tage en lille taske gratis med i kabinen, medmindre man har betalt ekstra for at være Priority passager.
Hos Wizz Air må denne gratis taske maksimalt måle 40 gange 30 gange 20 cm. Vægten er højst 10 kilo. Vejer den mere, skal man betale syv euro for den – godt 50 kroner.
Passagerer er nødt til at købe Wizz Priority på forhånd til ca. 30 kroner, hvis de vil have en lille trolley kuffert på hjul med sig ind i flyets kabine. Den må højst måle 55 gange 40 gange 23 cm.
Hvis man ikke har bestilt Wizz Priority, da man købte sin billet, vil det koste mellem 40 og 110 kroner at få opgraderingen senere. Står man ude i luften og vil have Priority, er prisen 25 euro – 185 kroner – ekstra.
Italienske myndigheder siger nej
Både Ryanair og Wizz Air bruger som undskyldning, at de nye regler vil nedsætte antallet af kufferter til hver flyvning – og dermed gøre check-in mere smidig. Ryanair hævder ligefrem, at mindre bagage vil betyde færre forsinkelser. Det skal flyselskabet allerede kunne have mærket her til formiddag.
Den forklaring køber bare ikke alle. Således har de italienske konkurrence myndigheder i dag forbudt Ryanairs og Wizz Airs prisforhøjelserne og de nye bagageregler, indtil en domstol kan afgøre, om de er lovlige eller er overtrædelser af EUs monopol lovgivning
De italienske myndigheder mener, at håndbagage er et vigtigt og uundværligt element i en flyrejse. Skal en passager betale ekstra for at få en mindre kuffert, rygsæk eller taske med i kabinen, er der tale om forbruger vildledning. Det bliver således langt sværere at gennemskue, hvad flyveturen reelt kommer til at koste.
Grundlæggende findes der ingen internationale regler for, hvor stort og hvor tungt håndbagage må være – kun anbefalinger fra flyselskabernes organisation IATA. De nye mål på håndbagage, som Ryanair og Wizz Air indfører fra i dag, ligger langt under IATA’s retningslinier.
Ryanair har reageret vredt på italienernes forbud og truet med at lægge sag an. Ryanair mener ikke, at Italiens konkurrende-myndighed har ret til at blande sig i flyselskabers sikkerhed og punktlighed….
Skriv et svar