Boarding begynder. Passagererne myldrer ind i flyet, propper deres håndbagage i overskabene og sætter sig i deres sæder. Sikkerheds-selerne klikker. Nu kan flyet godt lette.
Nogle passagerer lægger selvfølgelig mærke til, om flyets kabine er ordentligt rengjort. Eller er sædebetrækkene plettede. På gulvet ligger rester fra den forrige passager – og flyets toilet ligner en oversvømmelse.
Det er selvfølgelig Worst Case scenarier, men de eksisterer desværre. Det har senest den canadiske tv-station CBC opdaget, der har taget prøver forskellige steder i rutefly og bagefter sendt dem til analyse i et kemisk laboratorium.
Hvor tror I så, at bakterierne flokkes mest, og typiske passagerfly er mest snavsede?
Det er på hovedstøtterne, sikkerhedsbæltets lås, på klapbordet, i posen bagpå sædet foran en og det indre dørhåndtag på flyets toilet.
De værste steder er hovedstøtten og posen på sædet, hvor stafylokokker og kolibakterier ligefrem flokkes. I poserne, hvor man typisk lægger sit affald under flyvningen, kan man også møde e-coli, salmonella og skimmelsvamp.
Ifølge de canadiske forskere kan fundene gøre mennesker syge. De kan få dårlig mave, kaste op og få mavesmerter og i værste fald få en infektion af tarmvejene, når de kommer i berøring med de ulækre virus og baktusser i flykabinen.
TV-folkene sendte medarbejdere ud med måle- og opsamlingsgrej på 18 forskellige indenrigs flyvninger i Canada. Tre flyselskaber blev testet – Air Canada, WestJet og Porter Airlines.
Alle tre har straks afvist beskyldningerne. De udfører rengørings procedurer efter hver flyvning. Én gang i døgnet får flyenes kabine den store tur med oprydning og rensning – hævder flyselskaberne.
På nærmere forespørgsel måtte flyselskaberne dog indrømme på canadisk tv, at passagerfly kan holdes 100 pct. rene og sterile døgnet rundt.
Air Canada sagde ligefrem, at man anbefalede sine gæster og medarbejdere at tage desinfiktions-sprays og våd-lommetørklæder med på rejsen – og bruge dem flittigt.
Air Canada betragter CBS tv-stationens opdagelser som et generelt problem for luftfarten. Resultaterne ville være de samme, om man sad fem-seks timer ved et skrivebord på kontoret eller tilbragte den samme tid i et passagerfly….
Skriv et svar