Egentlig gik vi og troede, at det var fremtidsmusik og lidt science-fiction, når så mange flyselskaber og flyfabrikanter talte om elektriske passagerfly.
Ligesom det er tilfældet med elbiler – og for den sags skyld også mobiltelefoner – har udviklingen af nye batteri teknologier stået stille i flere årtier.
Vi bikser alle rundt med Li-ion batterier, der ikke er voldsomt effektive – og som tilmed er brandfarlige, når de kommer under pres.
Ikke desto mindre mener Englands store lavpris-selskab easyJet, at man vil være i stand til at indsætte verdens første elektriske passagerfly i rutefart allerede næste år.
easyJet har gennem flere år arbejdet tæt sammen med den lille amerikanske flyfabrikant Wright Electric, hvor udviklingen af både motorer og et første, praktisk anvendeligt fly skrider hurtigere frem end forventet.
Om alt går vel, vil easyJet gennemføre de første eldrevne ruteflyvninger med en lille maskine med plads til ni passagerer og en besætning på tre – to i cockpittet og én i kabinen til at servicere passagererne.
En endnu mindre udgave med to sæder er allerede i luften hos Wright Electrics anden partner Axter Aerospace.
Rækkevidden er også begrænset. 500 nautiske mil er 800 kilometer er det maksimalt opnåelige nu. Derfor vil easyJets nyhed i første omgang blive anvendt som et slags taxifly mellem storbyer som London og Amsterdam.
Denne rute er Europas næst-mest befløjne, og mange passagerer har behov for at flyve ud og hjem på samme dag.
Senere kunne også easyJets travle indenrigsruter blive relevante for eldrevne passagerfly. Det kunne f.eks. være London til Birmingham eller til Glasgow.
Wright Electric har patenteret sin elmotor, så man kan videre-udvikle den i større udgaver, der f.eks. kan drive passagerfly med 150 sæder over længere afstande.
Luftfarts-eksperter mener dog, at der vil gå adskillige år, inden vi ser elektriske fly, der kan krydse Atlanten med passagerer før.
Sandsynligheden er langt større for, at vi inden da vil se supersoniske passagerfly i luften mellem London og New York. De klarer rejsen på tre en halv time ligesom fordums Concorde. Nu om dage tager turen let det dobbelte antal timer.
easyJet fortæller åbent om sine planer for at erstatte traditionelle jetmotorer med eldrevne fly på sine korte distancer.
De elektriske passagerfly støjer næsten ikke, og deres forurening vil være meget lavere end nutidens rutemaskiner. Dertil kommer, at elektro-motorer er meget nemmere at servicere end de nuværende jets.
easyJet er temmelig alene med sine flyvske planer om elektrisk transport. Norge er også med og mener, at al indenlandsk flytransport skal overgå til el om måske 10 år. Desuden er adskillige ude med bud på flyvende taxaer med eldrift.
På den anden side er store og erfarne luftselskaber som Lufthansa slet ikke så optimistiske på vegne af den elektriske fremtid.
Store elektriske fly til over 100 passagerer og en acceptabel rækkevidde er ikke mulige at bygge i en overskuelig fremtid. Energi-tætheden i batterier er for ringe. De lige nu kendte batterityper er for tunge og vil fylde alt meget i et passagerflys skrog til at være økonomisk realistiske.
Lufthansa tror til gengæld mere på hybrid teknologi til fremtidens passagerfly. Her vil flyene have en benzin-drevet jetmotor til at generere strøm til elmotorer, som driver flyet frem….
Skriv et svar