De fleste af os ved jo godt, hvad der lokker os danskere til at rejse til udlandet. Egne tidligere erfaringer, flotte artikler om nye rejsemål, anbefalinger fra venner og familie – eller gode tilbud fra rejsebureau og flyselskaber.
Men hvordan er det den anden vej? Hvad er det, der trigger udenlandske turister til at vælge netop Danmark som rejsemål?
Det ved de hos VisitDenmark, der står for reklamen for vores lille land ude i verden. Den viden har Visit Denmark netop samlet i den nye rapport ”Inspirations- og informationssøgning før ferien”.
Ikke overraskende viser rapporten, at stadig flere turister bruger online kilder, når de søger inspiration til ferien i Danmark.
Men rapporten viser samtidig, at egne erfaringer og anbefalinger fra venner og familie har størst indflydelse på valget af feriemål.
Kigger man lidt dybere i VisitDenmarks tal, opdager man, at der er forbløffende store forskelle på, hvad der lokker til Danmark i de forskellige lande, turisterne bor i.
Digitale kilder er f.eks. meget vigtige for briter og amerikanere. Hos de to folkefærd ligger booking portaler og hjemmesider med bruger-anbefalinger helt i top.
Tyskere, nordmænd og svenskere bygger deres rejse-beslutning mest på deres egen viden og erfaringer fra tidligere besøg i Danmark.
Digitale kilder er også vigtige i vores nabolande, men her er det ikke så meget de store booking portaler, som står øverst. Nordmænd, svenskere og tyskere bruger i højere grad destinationernes og overnatnings-stedernes egne hjemmesider til deres beslutninger.
Hollænderne ligner tyskerne meget i deres kildebrug. Rejsebureauer betyder dog relativt mere i inspirations.fasen for hollænderne end for tyskerne, nordmændene og svenskerne.
Rejsebureauernes rådgivning og anbefalinger betyder allermest for amerikanerne. Næsten hver fjerde Danmarks-besøgende fra USA har fået sin inspiration fra fagfolk i et rejsebureau.
VisitDenmark gennemførte denne analyse for første gang i 2014, og igennem de kun fire år er der sket en del forandringer:
Brugen af online kilder er selvfølgelig steget. Alle har jo i dag en smartphone, en laptop og en god internet forbindelse.
Mere overraskende er det ifølge turist-organisationen, at andelen af turister er vokset, som søger inspiration på de danske rejsemåls hjemmesider. Det gør hver tredje udenlandske turist med lyst til at besøge Danmark.
Endelig viser rapporten også, at digitale landkort bliver mere og mere brugt af turisterne. Det kan bl.a. ses af de Google analyser, som VisitDenmark løbende gennemfører.
Kort er i dag blandt de mest anvendte søgeord i sammenhæng med søgninger på ferie i Danmark. Kortene bruger turisterne bl.a. til at måle afstande og orientere sig om, hvilke attraktioner og oplevelser der ligger i nærheden af deres hotel, hostel, Airbnb bolig eller campingplads.
Til sidst en lille krølle på halen:
Franskmænd og italienere er mest interesserede i hygge og valuta, når de kigger på Danmark, mens svenskerne søger mest på restauranter i København.
Desuden kigger udlændinge – ligesom danskerne selv – meget på vejrey online. VisitDenmark anbefaler derfor, at danske rejsemål integrerer lokale vejrudsigter på deres hjemmesider….
Skriv et svar