Hvis man vil ankomme til tiden i europæisk luftfart, er KLM fortsat det bedste sted at købe sin flybillet.
Det hollandske flyselskab placerer sig for anden måned i træk som Europas mest punktlige selskab. Næsten ni af ti KLM fly (89,78 pct) ankommer til destinationens lufthavn med mindre end et kvarters forsinkelse.
De 15 minutter er grænsen for, om en flyafgang betragtes som ”on time” eller forsinket hos det britiske konsulent firma Flightstats.
Det udgiver hver måned en status osv over, hvor gode alverdens større flyselskaber og lufthavne har været til at sende deres passagerfly afsted.
Med sine kun 10,12 pct. forsinkede fly placerer KLM sig også som novembers tredje-mest præcise flyselskab i hele verden. Kun de to japanske All Nippon Airways og Japan Airlines klarede sig bedre – begge med over 90 pct. punktlighed.
En af månedens højdespringere er SAS, der indtager en flot fjerdeplads i Europa. Det skandinaviske flyselskab ser ud til at have fået fint styr på logistikken i den seneste måned.
I november ankom 84,30 pct af SAS’ fly til tiden. Det var 3,2 pct. flere end i oktober, hvor SAS endte på en europæisk ottendeplads hos Flightstats.
Novembers største fremskridt finder man imidlertid hos easyJet. I oktober rodede den britiske lavpris specialist rundt helt nede på listens 15. plads med kun tre af fire rutefly til tiden (75,93 pct).
Her i november har easyJet forbedret sin punktlighed markant til 84,53 pct. Det giver en imponerende fjerdeplads blandt de europæiske flyselskab.
Netop lavprisfly har et ry for altid at være forsinkede, men den myte har easyJet i hvert fald sprængt i november.
Næsten otte af ti Norwegian fly landede til tiden i november. 79,93 pct. punktlighed giver en 13. plads på Flightstats’ hitliste, hvor flyselskaberne ligger tæt.
Ryanair nægter konsekvent at melde sine data ind til Flightstats. Derfor har vi ingen direkte sammenlignelige tal for, hvor præcist Europas største lavpris selskab er med sine flyvninger. Vi har kun Ryanairs egne tal for november, der siger xxx pct.
Heller ikke hurtigt voksende Wizz Air med base i Ungarn er med hos Flightstats. Wizz Air har ellers vokset sig til at være Østeuropas største lavpris selskab – med kraftig ekspansion i bl.a. Østrig og England.
Andre større europæiske lavpris selskaber som islandske WOW air eller spanske Vueling ender langt nede på hitlisten.
I november fik WOW 74,90 pct. af sine afgange frem med under 15 minutters forsinkelse. Vueling endnu dårligere 74,33 pct-
Her er Flightstats’ Top-10 over de mest punktlige flyselskaber i Europa i november:
- KLM – 89,78 pct.
- Finnair – 86,70 pct.
- Air Europe – 84,80 pct.
- easyJet – 84,53 pct.
- SAS – 84,30 pct.
- Alitalia – 84,06 pct.
- Iberia – 83,60 pct.
- Swiss – 83,01 pct.
- Air France – 82,63 pct.
- LOT – Polish Airlines – 80,90 pct.
Andre store og kendte flyselskaber endte i november langt nede på Flightstats hitliste. British Airlines finder man f.eks. på position 13 med 76,10 pct, mens Icelandair ender helt nede på 22. pladsen med kun 73,08 pct. fly til tiden.
Lidt sjovt er det at konstatere, at store Lufthansa er dårligere til at få sine fly frem end sine datterselskaber. Med 78,25 pct. punktlighed ender Lufthansa helt nede på en europæisk 15. plads.
Så klarer datterselskaberne Swiss sig langt bedre med en ottende plads, mens Austrian placerer sig på plads 12.
Lufthansas lavpris-datter Eurowings – hos Flightstats forkert markeret med sit gamle navn Germanwings – ligger til gengæld meget flot.
Tyskerne fik i november 87,57 pct. af sine afgange frem til tiden. Det giver Eurowings en position som verdens niende mest præcise lavprisselskab….