Store tyske Lufthansa har fået et kedeligt image af at være et flyselskab, hvor maskinerne kun sjældent afgår og ankommer til tiden.
De seneste nye tal for november fra Flightstats afslører således, at Lufthansa igen havner langt nede på listen over Europas mest punktlige flyselskaber. Kun tre af fire Lufthansa fly ankommer med mindre end et kvarters forsinkelse. Det giver en trist placering som nr. 15 i Europa – laaaangt efter f.eks. KLM og SAS.
Det skal være slut nu. Lufthansa har løftet den manglende præcision op på øverste ledelses niveau. Tyskerne har ansat en ”til tiden” direktør, hvis fornemste opgave bliver at sørge for, at Lufthansas fly når frem til det planlagte tidspunkt.
Det passer nemlig slet ikke til tyskernes ambitioner. Lufthansa skal både være Europas største og Europas bedste flyselskab. Og så passer det ikke godt ind i stilen, at mange fly lander med en halv times forsinkelse i forhold til fartplanen.
Lufthansas nye bestyrelsesmedlem Dr. Detlef Kayser for ansvaret for flyselskabets division for Airline Resources & Operations Standards.
Den får bl.a. ansvaret for flåde management, kvalitets standarder i luften og i lufthavnene, infrastruktur, sikkerhed og kontakten med eksterne partnere.
Det er alt sammen elementer, der påvirker et flyselskabs punktlighed direkte. Bag betegnelsen “eksterne partnere” gemmer sig bl.a. forhandlinger med flyveledere og deres arbejdsgivere.
Netop mangel på flyveledere, strejker og sygemeldinger har været et af de helt store problemer for en civile luftfart over Europa i sommer. Tusinder af afgange måtte aflyses eller blev forsinket, fordi der var konstante trafikkøer i luften.
Flyveleder problemerne var alle flyselskaber berørt, men når man som Tyskland ligger midt i Europa og dækker et stort geografisk areal, er det gået særlig hårdt ud over Lufthansa.
Den nye ”til tiden” topchef tiltræder den 1. januar. Han har foreløbig fået en kontrakt på tre år. Kayser er 53 år og har bl.a. en doctor grad i ”aerospace engineering”….
Skriv et svar