Norske Hurtigruten har i mange år haft monopol på post-sejladsen langs den norske kyst. Fremover skal Hurtigruten dele den tjans med et andet og mindre rederi.
Samtidig har den norske regering strammet reglerne for skibenes forurening. Færgerne, der hos Hurtigruten også fungerer som krydstogtsskibe, skal sejle på flydende naturgas (LNG) og biogas.
Og når de er i og i havnene køre på el fra stikkontakten. Slut med osende bunkers olie til skibenes enorme motorer.
Denne nye hybride form for fremdrift går også igen i Hurtigrutens andet forretningsben – krydstogter, der foregår på relativt store ekspeditionsskibe.
Hurtigruten har to helt nye hybrid-skibe under bygning – Roald Amundsen og Fridtjof Nansen. Begge er stærkt forsinkede på grund af tekniske udfordringer med den nye teknologi.
Skibene kommer først i regulær drift i 2019 og 2020 – mindst ét år senere end først planlagt. Til gengæld er Hurtigruten nu så sikker på, at de bliver færdige, at rederiet har offentliggjort, hvor skibene skal sejle.
Roald Amundsen, der får plads til 600 passagerer, bliver leveret fra skibsværftet i sommeren 2019. Skibet skal bl.a. gennemføre syv krydstogter i Alaska i 2020. Det er i stand til at anløbe også mindre havne, der er umulige for store krydstogtskibe.
Derfor kan Roald Amundsen også sejle igennem den såkaldte Nordvest passage mellem Atlanterhavet og Stillehavet. Nord om Canada og Alaska.
Fridtjof Nansen bliver næppe klar før i 2020, hvor det i første omgang skal cruise i de norske fjorde. Derefter går turen mod Island, Grønland og senere også Antarktis med Sydpolen – se indledningsfoto til artiklen.….
Skriv et svar