Ifølge den kinesiske kalender bliver 2019 grisens år – en periode med overflod og lykke.
Det globale erhvervs-rejsebureau BCD Travel trorm at 2019 også vil stå i de forretnings-rejsendes tegn.
Hvorfor forklarer rejsebureauet ud fra en række trends, som alle, der rejser som del af deres arbejde, bør være opmærksomme på. Dertil kommet tre mega-trends, som har præget 2018.
Blandt de nye tiltag, vi vil se meget mere til næste år, er flere robot assistenter, flere kontantløse betalinger, flere skræddersyede oplevelser og flere ”intelligente” byer a la Wien, Singapore og Chicago.
Robotter ruller frem
Kunstig intelligens (AI) på forretningsrejser vil vokse stærkt i 2019. Lige fra den venlige chat bot i flyselskabernes online support til voice-command assistenten, der giver os mulighed for at bestille snacks på hoteller på ethvert tidspunkt af døgnet.
Fysiske robotter er ikke længere science-fiction. De er en realitet og snart standard, når vi tager på forretningsrejse.
I 2019 vil flere forretningsrejsende sandsynligvis møde en robot i lufthavnen, der hjælper med at parkere bilen eller assisterer med at finde gaten og lufthavnsrestauranter.
AI og Internet of Things (IoT) apps vil også spille en vigtig rolle i den måde, trafikken styres på med interaktive trafiklys tilpasset i realtid.
Resultatet bliver en lavere trafikbelastning, mindre forurening og en mindre grad af frustration hos trafikanterne.
Lufthavnen i tyske Düsseldorf har siden 2014 benyttet en robot ved navn Ray til at hjælpe passagerer med at parkere deres bil. Ray var igennem en opgradering i 2017 for at øge sin effektivitet hos de rejsende.
Incheon International Airport i Seoul anvender ledsage robotter til at hjælpe rejsende med at finde gates og lufthavnens restauranter. Når de ikke interagerer med de rejsende, har robotterne travlt med at feje gulve i Sydkoreas største lufthavn.
I Tokyos Haneda Airport vil robotter fra 2020 sige god dag til passagerer, transportere deres bagage og anvise den rigtige vej.
BCD Travel udvidede i efteråret sin rejse-management-platform, TripSource®, med ’cloud-baserede’ tale-tjenester.
Forbedringen har givet forretnings rejsende mulighed for at styre deres bookinger, forespørgsler osv ved hjælp af stemme kommandoer. Systemet fungerer med Amazons populære Alexa platform, der sidder i både smarte højttalere, tv, mikrobølge ovne og smartphones.
Den kontantløse rejse
Vi bevæger os i rasende fart mod et papirløst og helt kontantfrit samfund. Virksomheder som Uber viser vejen for en helt ny betalingsmodel.
Ifølge den engelske avis Evening Standard foretages halvdelen af alle London rejser i undergrundsbanen Tube i dag ved hjælp af kontantløse betalinger. Systemet har vist sig så vellykket, at byer som New York og Boston har besluttet at gå samme vej.
Skræddersyede oplevelser
I 2019 vil de rejsendes identitet spille en meget større rolle i den service, de møder undervejs.
”Age of the Consumer” rapporten fra analyse firmaet Forrester Research venter 72 pct af forbrugerne , at leverandører vil indfri deres personlige ønsker og forventninger.
Forretnings-rejsende vil gerne have samme enkle, personlige og problemfri oplevelse, som de får fra forbruger brands. De er samtidig villige til at dele information for at fremme bekvemmelighed og service.
Leverandører vil i stigende grad indsamle relevante data om de rejsendes præferencer, booking adfærd og rejsemønstre. De bliver så flettet sammen med virksomhedernes rejsepolitik for at optimere hver enkelt rejse for personen, der skal på tur.
Heke BCD Travels rapport om trends i 2019 kan læses på engelsk via følgende link.…
Skriv et svar