Folk rejser mere på krydstogt end nogensinde før. Næste år ventes således 30 millioner passagerer ombord på de flydende underholdnings-byer.
Ikke alt er dog fryd og gammen ombord på de store skibe. Den er først og fremmest gal med personalets arbejds-betingelser og med forureningen.
Det viser en ny analyse, som det indflydelses-rige Stiftung Warentest har gennemført. Den svarer til det danske Tænk og Forbrugerråd.
Testerne har rejst med 12 krydstogt skibe fra de fire store europæiske rederier Aida Cruises, MSC, Costa og TUI Cruises. Tre fra hver af rederierne, hvis skibe også er velkendte i danske krydstogt havne som f.eks. København.
Alle 12 skibe får gode karakterer for deres sikkerheds-niveau, men de kritiseres samtidig for mangler i forurening og miljøbeskyttelse.
Ganske vist overholder de de gældende miljøkrav i de forskellige europæiske lande inklusive de danske. Reglerne er bare ikke særligt skrappe, så krydstogt skibene fortsat svine farvande, havne og byer med havn til, skriver Stiftung Warentests magmagasin “Test.”.
Det tyske forbrugerråd understreger samtidig, at ”bæredygtigt virksomheds ansvar begynder dér, hvor love og regler holder op.”
Testerne fandt f.eks. ud af, at krydstogt skibene ofte slukker deres renseanlæg på udstødningen for at spare udgifter.
Derfor fik næsten alle 12 skibe højst karakteren ”mangelfuld”. Kun ”Aida Prima” klarede sig bedre på dét punkt. Dette skib kobler i det mindste sine motorer om til det mindre forurenende flydende naturgas (LNG), når det ligger i havn.
Aida Cruises har også et nyt og meget mere miljørigtigt skib på vej. Det er ”Aida Nova”, der går på sit første krydstogt til den 26. december. ”Aida Nova” er verdens første krydstogt-skib, der sejler 100 pct. på LNG.
I danske farvande, nær kyster samt i Nordsøen og Østersøen er reglerne for svovl-forurening fra skibe blevet strammet i de senere år.
Bevæger de sig andre steder som f.eks. ude i Atlanter- og Middelhavet kan de stort set forurene, som de vil, skriver det store tyske ugeblad ”Der Spiegel.”
Det tyske forbrugerråd kritiserer også krydstogt rederiernes personale politik hårdt. Ansatte i skibenes hoteldel, restauranter, køkken og barer må ofte leve med lave lønninger og ekstreme arbejdstider. I de værste tilfælde arbejder de 10 måneder i træk næsten uden fridage.
Noget bedre går det dog, når testerne kigger på krydstogt skibenes omgang med vand og affald. I denne kategori får skibene generelt karakteren ”tilfredsstillende”….
Skriv et svar