Egentlig skulle den have været færdig i oktober efter kun 42 måneders byggetid. Noget af en rekord for en ny lufthavn af det format, som tyrkiske Istanbul var på vej til at få.
Tyrkerne fik da også en officiel åbning i ”light” udgave den 29. oktober. Tyrkiets præsident Erdogan var til stede med sin familie ved den pompøse ceremoni, men ude på start- og landingsbaner stod kun et par enkelte regionalfly.
Slet ikke noget, der matcher med ambitionerne om, at Istanbuls nye International Airport med tiden skal blive til verdens største lufthavn.
Derefter hed det sig, at lufthavnen ville blive taget i brug den 31. december eller på selve nytårsdag. Turkish Airlines, der vil blive lufthavnens største kunde, skulle flytte fra den gamle Atatürk flyveplads ved Istanbul i dagene mellem jul og nytår, hvor trafikken alligevel er lav.
Nu er også den dato blevet droppet. En ny dato er ikke sat officielt, men tyrkiske medier gætter på engang i marts næste år.
Med to markante forsinkelser begynder Istanbul International Airport at efterligne Berlins skandale-omblæste BER lufthavn.
Den nybyggede Berlin-Brandenburg Airport med tilnavnet ”Willy Brandt” skulle oprindelig have stået færdig i oktober 2011.
Efter utallige forsinkelser og budget overskridelser hedder det lige nu, at åbningen skal foregå i efteråret 2020. De fleste regner dog med, at det bliver 2021, før det sker..
Mange danske rejsende, der bruger Istanbul til mellemlanding og flyskifte undervejs til f.eks. Fjernøsten, er kede af forsinkelsen.
De havde håbet på snart at kunne flytte fra de forældede forhold i Istanbuls nuværende to lufthavne og over i et nyt og moderne byggeri, der kan konkurrere i både service og udstyr.
Hverken den nye lufthavns driftsselskab, Turkish Airlines eller den tyrkiske regering har begrundet forsinkelsen.
Det engelske tv-selskab BBC har dog vist billeder af, at lufthavnen var delvist oversvømmet efter flere dages heftig regn.
Måske fordi den nye Istanbul lnternational Airport er et prestige projekt for præsident Recep Tayyip Erdogan.
Første etape af den nye lufthavn skal kunne håndtere 40 millioner passagerer. Etape to får kapacitet til 90 mio, og om nogle år skal Istanbul have verdens største lufthavn.
Når den er helt færdig udbygget, skal over 200 millioner passagerer gå gennem terminalerne hvert år. Istanbul vil dermed have overhalet Atlantas lufthavn i USA med flere længder.
Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport havde knap 104 millioner passagerer i 2017. Til sammenligning er København lige nu ved at nå de 30 millioner i år….
Skriv et svar