Hvis I tilfældigvis skulle komme forbi Frankfurt Airport i disse dage, vil I sikkert undre jer over de mange store Lufthansa fly, der står lukkede og slukkede i Tysklands største lufthavn.
130 maskiner står der. 44 langdistance-fly og 90 fra de korte og mellemlange distancer. Ikke fordi de er gået i stykker, eller fordi Lufthansa er ramt af strejker. Men fordi der ikke er noget at lave.
I tiden omkring jul og nytår falder lufttrafikken overalt. Ikke kun over Tyskland. Også i Københavns Lufthavn hører juledagene til årets mindst travle.
Lufthansa mærker især nedgangen i passagertal på de ruter, hvor der traditionelt rejser mange forretningsfolk. Det er f.eks. de indenrigs mellem Frankfurt, München og Berlin.
Også på de udenlandske hovedruter skærer Lufthansa voldsomt ned i juletiden. Normalt flyver det tyske selskab 12 gange om dagen mellem Frankfurt og London. Lige nu er det kun seks.
Når antallet af afgange skæres ned, falder behovet for passagerfly også. Derfor begyndte Lufthansa allerede at sende fly på ferie i Frankfurt dagen før jul.
Flyselskabet skruede lidt op igen på de to hverdage efter jul for så at sende fly tilbage på ferie igen hen over nytår.
Ifølge Lufthansa har parkerings-planerne været under udarbejdelse i næsten seks måneder. Det er nemlig en kompliceret proces med logistik og flyveplaner, der skal sidde lige i øjet.
At få de 130 maskiner fløjet til Frankfurt og parkeret dem ordentligt i lufthavnen er blot én ting. En anden er at have dem gjort klar og sendt besætninger frem fra juleferie, så den normale flytrafik kan genoptages den 1. januar.
Nytårsnat, mens vi andre fejrer, skåler og sender raketter i luften, har det tyske flyselskab 120 medarbejdere beskæftiget med at klargøre passagerflyene, få dem manøvreret hen til de rigtige gates, tanket op osv.
Alt det sker med fuld belysning i de mange passagerfly. Et scenario som mange kalder ”bugsér ballet” – og som tiltrækker hundreder af nysgerrige til Frankfurts lufthavn i natten mellem den 31. december 2018 og den 1. januar 2019.
De 130 fly er næsten halvdelen af Lufthansas samlede flåde. Det er flere end i de forløbne år, hvilket skyldes, at Lufthansa er gået mere i detaljer med ruteplanlægningen i år end tidligere….
Skriv et svar