Mange “cruise ships” minder allerede i dag om en krydsning af Las Vegas, Disneyland og en by fyldt med restauranter.
Store centre med snesevis af en-armede tyveknægte lokker til tidsfordriv, hvis vejret udendørs ikke lige er til svømmepøl og solbad.
Disneyland, Tivoli eller Lalandia inspirationen kommer, når vi kigger udendørs. Racerbaner med elektriske gocarts eller vand-rutsjebaner, der gør over flere etager – undskyld dæk – er allerede standard på de største og nyeste krydstogt-skibe.
Forud for den nye 2019 sæson slår luksus-prægede Royal Caribbean nu alle rekorder. Rederiet har nemlig udstyret sit Navigator of the Seas med verdens længste rutsjebane på et skib.
Knap 250 meter glider man igennem kurver op og og ned, inden man ender i et af Navigators store swimming pools.
Ifølge Royal Caribbean er rutsjebanen med det sigende navn ”Blaster” helt enestående i sin arkitektur og konstruktion.
Banen rækker f.eks. langt ud over siderne på det store krydstogt-skib med plads til 3.990 passagerer og 1.213 besætnings-medlemmer.
Transporten ned ad banen fungerer ikke direkte på rumpen som normalt i mindre vand-rutsjebaner. I stedet sidder to personer i en slags vogn – eller måske rettere beskrevet som slæde. Glideturen ender i, hvad rederiet kalder et “unikt maritimt gys.”
Skulle Blaster rutsjebanen ikke være nok til at få blodet i kog og adrenalinet pumpet op, kan man prøve med den ligeledes nye ”Riptide” bane på Navigator of the Seas.
I Riptide bliver de vovemodige brugere anbragt på maven på en måtte og sendt nærmest lodret gennem et rør med mange kurver. Vel at mærke med hovedet først.
Finalen på den sikkert svimlende tur foregår i et lysende og gennemsigtigt kunststof rør med bremsende vand under måtten, man forhåbentligt stadig ligger på.
Royal Caribbean har spenderet 775 millioner kroner (115 mio. USD) på at renovere og modernisere sit xx gamle krydstogtskib.
Pengene er ikke kun brugt på vilde fornøjelser til dristige vandhunde. De fleste dele af skibet har fået en grundig overhaling.
Blandt nyhederne er også ”Planet Z” – en laser-belyst udsigts-platform langs skibets observatorium. Rederiet regner med, at ”planeten” bliver Navigators mest populære nye attraktion.
Navigator har også fået noget så specielt som krydstogt-verdenens første stå-op bar med integreret hårtørrer og en frisør vimsende rundt blandt cocktail glas og små krukker med snacks. Baren hedder “To Dry For.”
Den frisk moderniserede Navigator of the Sea sejlede ud på sin første sejltur med passagerer i onsdags. Rejsen går til en række velkendte destinationer i Karibien.
Hvis passagererne på åbnings-turen er heldige, bliver Navigator et af de første krydstogt-skibe, der besøger Royal Caribbean rederiets private ø CocoCay på Bahamas.
CocoCay fungerer som en udvidelse af krydstogt-skibenes tilbud – bare til lands. Øen har både et stort vandland med rutsjebaner, små træhytter til afslapning og mulighed for at dykke i det blå vand med masser af fisk og skildpadder at se på….
Skriv et svar