17,5 meter høj. Den nyeste OLED teknologi i 4K kvalitet. Hvis ikke udsigten fra det nye krydstogt-skib hos norske Hurtigruten er god nok, kan passagererne se nyheder, shows, sport eller natur-programmer på verdens største skærm til søs.
Tænke sig, hvis man allerede havde været passager på ”Roald Amundsen” i går aftes. Så kunne man have været uhøflig og råbe ad alle ombordværende nordmænd, da de danske håndbold herrer sendte de norske til skibbrud i kampen om verdensmesterskabet.
Hurtigruten er ellers ikke så meget til ekstravagancer. Tværtimod kører det norske rederi med en mere afdæmpet under-statement markedsføring, hvor det fokuserer på sine fascinerende sejlruter og skibe, der er verdens mest grønne og miljørigtige.
På grund af sin unikke konstruktion med både eldrift og motorer, der kører på flydende naturgas er ”Roald Amundsen” mere end et år forsinket.
Dét forsøger Hurtigruten at kompensere ved at give de passagerer, som allerede havde bestilt billetter, nogle gode tilbud.
Hvis de stadig vil sejle med ”Roald Amundsen”, får de så nu en enestående oplevelse med tv-skærmen. Den går over syv etager – undskyld dæk – og er placeret i skibets store centrale atrium. Her drøner også tre glas-elevatorer op og ned mellem de i alt 10 dæk.
”Roald Amundsen” bliver det første af tre hybride krydstogt-skibe, som Hurtigruten har undervejs. Det ventes at gå i rutefart til sommer.
Næste step bliver søsterskibet ”Fridtjof Nansen” i 2020. Den tredje søster er endnu ikke navngivet. Det skal bygges færdig på det norske Kleven værft i 2021.
Flere krydstogt-rederier pusler med motorer, der udskifter den tungt forurenende bunkers olie med flydende naturgas (LNG), men Hurtigruten går et skridt videre end alle andre.
Således vil de tre nye skibe bogstavelig talt sidde i stikkontakten, når de ligger i havn. Batterierne kan holde skibene i gang i kystnære farvande. Længere ude skiftes automatisk til naturgas drift.
Det nye Hurtigruten krydstogt-skibt er indrettet i typisk skandinavisk design. Det har store udsigtsdæk, en såkaldt ”infinity pool”, sauna med panorama vinduer, tre restauranter, barer, wellness center og suiter med varme badekar på den private terrasse.
Dertil kommer et high-tech Amundsen Science Center, hvor man kan lære en masse om de arktiske områder – hvis vejret udendørs måske ikke lige makker ret.
Hurtigruten er mest kendt for sine post- og bilfærger, der forbinder alle havnebyerne langs Norges nærmest uendelige lange kyst.
Hurtigruten har imidlertid også udviklet sig til verdens største krydstogt-rederi med speciale i expedition cruises”.
Det er sejlture, der går til de egne af verden, hvor de store krydstogt-skibe ikke kan færdes. Det er f.eks. rejser til Grønland, det nordlige Canada, Alaska og Antarktis med Sydpolen.
Desuden arbejder Hurtigruten på at arrangere flere krydstogter gennem den såkaldte Nordvest passage. Den forbinder Atlanten med Stillehavet via en rejse norden om det amerikanske kontinent….
Skriv et svar