Frankfurts lufthavn er Tysklands største, men bestemt ikke landets mest avancerede med hensyn ti passager komfort og trafik til og fra resten af den store by ved Main floden.
Det skal der gøres noget alvorligt ved i den nærmere fremtid. Frankfurt vil således have den første lufthavn i Europa, der har integrerede landingspladser for flyvende taxaer.
I den forbindelse er lufthavnens ejer – Fraport AG – gået i samarbejde med den lille tyske fabrikant Volocopter, der har specialiseret sig i at udvikle elektriske selv-flyvende hyrevogne.
Volocopter er bestemt ikke ene på det felt. Blandt andet pusler Airbus, Uber og Boeing også med lignende projekter til at løse et af de forstoppede bycentres problemer.
Men Volocopter har I modsætning til sine rivaler allerede vist fremtidenx taxi i praksis. I Dubai flyver et mindre antal Volocopters på prøve.
Volocopters elektriske fly har plads til to passagerer – en chauffør eller pilot er ikke nødvendig. Dén størrelse anser Fraport for at være den ideelle. De typiske flypassagerer i Frankfurt kommer nemlig typisk alene eller højst to.
Sammen med Frankfurts lufthavn udvikler flyfabrikanten nu små afgrænsede arealer – såkaldte Volocopter Ports – hvor passagerer kan stige på og af,, som om det var en taxa holdeplads.
Passagererne betaler enten med kreditkort eller køber måske taxi-flyvningen til og fra downtown som en del af flybilletten.
Volocopter Ports bliver integreret direkte i den eksisterende lufthavns infrastruktur, hvor der også vil være personale til at udskifte de flyvende taxiers batterier med nye og friske, når strømmen er ved at løbe ud.
Da de små elektriske taxier flyver hen over trafikken og ikke skal stå i kø på gaderne og vente på grønt lys, kan taxi-turen til og fra City til lufthavnen gøres på få minutter.
I al begejstring mangler de to nye partnere dog at fortælle, hvornår flypassagerer i Frankfurt kan få glæde af de flyvende taxier.
Lige nu skal de tekniske og sikkerheds-mæssige forudsætninger afklares, som det hedder så typisk i myndigheds-tysk….
Skriv et svar