Når man nu er Europas klart største lavprisselskab, og passagererne strømmer til trods dårlig service og mange strejker sidste år, bliver mange af kunderne jo faste gæster i flyselskabets over 400 Boeing 737 maskiner.
Hvorfor så ikke tilbyde de gode kunder et abonnement på de services, som de alligevel køber til. Så behøver de ikke hver gang betale for sæde-reservation, prioriteret boarding, ekstra bagage eller adgang til hurtig Fast Track check-in?
Det nye abonnements-tilbud, som Ryanair vil prøvekøre i de kommende uger og måneder, hedder ”Ryanair Choice.” Prisen bliver 199 euro eller ca. kroner om året.
Det er ikke helt billigt, men hvis man flyver ofte med Ryanair – måske slet ikke så tosset.
I forbindelse med hver flyvning tager selskabet jo normalt mellem fem og seks euro for at reservere et bestemt sæde – så man f.eks. kan sidde sammen med kolleger, familie eller venner.
Prioriteret boarding, hvor man er blandt de første til at komme ombord, koster snildt otte til ti euro pr. flyvning.
Ryanair ser i det hele taget ud til at ville gøre mere ved kunde-service her i 2019. Ikke just et område, der har haft højeste prioritet.
Til gengæld har billetpriserne været så billige i 2018, at selv Ryanair har haft svÆrt ved at tjene penge. I oktober, november og december havde selskabet ligefrem underskud.
Men de lave priser fortsætter – lover Ryanair. Selskabet vil ligefrem udstede en prisgaranti:
Hvis kunder finder en billigere billet hos et af flyselskab senest tre timer efter, at de har booket en rejse hos Ryanair, får de differencen betalt. Oveni får de sågar et til-gode-bevis på fem euro.
Desuden skal kunder fremover kunne ændre i deres bookinger i 48 timer – uden at det koster ekstra. Tidligere har der været flere historier fremme om, at passagerer måtte betale en formue, fordi de havde stavet deres navn forkert – eller ville have en anden person med på rejsen end først angivet.
Ryanair lover også, at man vil være bedre og hurtigere til at bearbejde anmodninger om kompensation og erstatning, hvis flyet er forsinket i mere end tre timer eller helt aflyst.
Her har EU helt klare retnings-linier jf. forordning EU261, men mange flyselskaber slår sig i tøjret for at undgå at betale.
Dét er en af grundene til, at en forholdsvis ny branche florerer for tiden. Det er de firmaer, som har specialiseret sig i at hjælpe passagerer med at få kompensation. Den mest kendte er AirHelp.
Ryanair har været et af problem-børnene, men hver sag om erstatning vil nu blive behandlet senest efter 10 dage.
Henvendelser om kompensation skal blive modtaget 24 timer i døgnet, hvis passageren ringer på Ryanairs kundetelefon. Her bestræber Ryanair sig for, at ventetiden ikke bliver mere end to minutter.
Alle disse løfter er en af del af Ryanairs “Always Getting Better” projekt, der nu har kørt i et par år. Med de nye tiltag ser programmet ud til at være andet end tomme og flotte ord.
Ryanair regner med at transportere 152 millioner passagerer. I 2018 var det 129,4 millioner. Det gør ikke kun Ryanair til Europas største lavpris selskab, men i virkeligheden også største flyselskab generelt. Lufthansa Group er størst på papiret, men omfatter en hel stribe flyselskaber som Lufthansa, Swiss, Austrian, Eurowings og Brussels Airways.
Skriv et svar