Hvis I havde stukket næsen op efter at afprøve, hvad der om nogle år skal være verdens største lufthavn, må I nok væbne jer med ekstra tålmodighed.
Den nye mega-lufthavn ”Istanbul Airport” er nemlig blevet forsinket igen igen. Lige nu ser det ud til, at lufthavnen først kommer i rigtige omdrejninger til april.
Men belært af erfaringerne fra Berlins store nye BER lufithavn, der er forsinket med efterhånden fem år, ved man aldrig, hvad der sker i Tyrkiet.
Lufthavnen er ikke kun nødvendig, fordi Istanbuls nuværende to lufthavne er håbløst overbelastede – med lange køer ved check-in og Security.
Den nye flyveplads er også et personligt prestige projekt for Tyrkiets enevældige præsident Recep Tayyip Erdogan.
Han fik presset igennem, at det enorme byggeprojekt kunne gennemføres på kun fire år. Sådan så det i hvert fald ud i begyndelsen.
Istanbul International Airport blev nemlig officielt indviet den 29. oktober sidste år med fest og indbudte statsgæster. Flyene ved gates og på startbanerne stod dog kun til pynt.
Ufærdige bygninger og tekniske problemer med bl.a. vand på banerne gjorde, at ibrugtagningen måtte udsættes. Først til december, så til februar, videre til marts – og nu bliver det nok april eller senere.
Omkring 20 fly starter og lander hver dag – som test. De fleste er indenrigs-maskiner, men også nogle få Turkish Airlines rutefly til og fra Tyskland skulle fungere.
Det er dog for intet at regne imod drømmene for Istanbul Airport. De lyder på 90 millioner passagerer om et par år – og 200 millioner om ti.
Det vil gøre lufthavnen til verdens største. Til sammenligning passerede Københavns Lufthavn, der er Skandinaviens største, 30 millioner rejsende i 2018. Europas største – Heathrow i London – håndterede 80,1 millioner passagerer sidste år.
Istanbul Airport skal være den nye hjemmebane for det halv-statslige Turkish Airlines. Den hører til markedets mest ekspansive og har flere udenlandske destinationer på programmet end noget andet flyselskab i verden.
Her i 2019 har Turkish Airlines især planer om at udvide med flyvninger til feriemål i Asien og Afrika. Spørgsmålet er dog, om det bliver i år.
Ud over de tekniske vanskeligheder, der kræver yderligere testkørsler, har Istanbul Airport nemlig også fået både politiske og økonomiske problemer.
Ifølge den tyske tv-station ”n-tv” er de fem private virksomheder, som står for lufthavns-byggeriet, være ved at hoppe af en for en.
Årsagen er dels de øgede udgifter forbundet med de gentagne forsinkelser. Dels er den tyrkiske lira styrtdykket i værdi – over 40 pct. i det seneste år. Det gør det sværere at betale deres gæld til banker i udlandet.
Rent geografisk ligger den nye lufthavn i Istanbul ellers bedre placeret end Dubai, der i dag fungerer som det vigtigste knudepunkt mellem Europa, Asien og Australien. Istanbul ligger nemlig meget nærmere på især de europæiske storbyer.
Istanbul Airport, som mange mener snart bliver omdøbt til Erdogan International Airport, er på størrelse med 11.000 fodboldbaner.
Den er layoutet som et tulipan-hoved. Også kontroltårnet har form som den populære forårsblomst….
Skriv et svar