Sidste sommer og tidlige efterår var ofte et mareridt for flyrejsende i Europa. Strejker, forsinkelse og aflysninger var daglige oplevelser, der påvirkede hundrede-tusinder af passagerer midt i ferie-sæsonen.
Mens de rejsende var vrede og fortvivlede, fordi de måtte opgive møder eller ferie i udlandet, var det gyldne tider for de konsulent-firmaer, der lever af at hjælpe folk med at få erstatning for flyselskabers forsinkelser, aflysninger og overbooking af fly.
Vinteren har indtil videre været rolig i den henseende. De fleste selskaber rejser meget mere til tiden end for et halvt eller trekvart år siden. Men det er blot stilhed før stormen, advarer flere rejse-eksperter.
Ifølge den store tyske avis ”Der Tagesspiegel” er der stor sandsynlighed for, at vi også i den kommende sommer vil opleve strejker, uheld og personale-mangel. Det var de tre vigtigste årsager til de voldsomme trafikproblemer i Europas luftrum i 2018.
Den tyske avis har bl.a. talt med chefen for det store charter-flyselskab TUIfly. Han siger, at ”vi allerede nu ser, at den kommende sommer bliver en udfordring for os alle.”
Det er den diplomatiske måde at fortælle, at flypassagerer må regne med masser af forsinkelser om nogle få måneder.
Der er nemlig fortsat flaskehalse hos flyvelederne, der styrer trafikken over Europa. Desuden har mange lufthavne problemer med at kunne håndtere den stigende flytrafik.
Problemerne var så store sidste år, at flere europæiske regeringer – bl.a. den tyske – har forlangt, at flyselskaber, lufthavne og flysikkerheds-leverandører med flyveledere griber ind. Hensigts-erklæringer er ikke nok.
De slår selvfølgelig kontra og hævder, at mange af problemerne ligger på politisk plan – måske primært i EU. Her skal det f.eks. besluttes, at trafik-kontrollen med flyveledere skal udvides kraftigt over Europa. Den nuværende kapacitet kan ikke klare et voksende antal flyafgange.
Ifølge den tyske avis regner man med, at flytrafikken vil stige med mindst 2,3 pct. i sammenligning med sidste år. Det vil ramme grænserne for, hvad en del lufthavne og flyvelederne kan klare.
Den tyske flyveleder fagforening GdF stiller sig nu også op i rækken af folk med alarm-skiltene tændt:
Fagforeningen mener, at situationen hos flyvelederne er værre end for et år siden, Resultatet bliver en mulig gentagelse fra sidste år med massive forsinkelser og mange aflysninger af afgange.
Hvorfor tyskerne er så vigtige at citere i denne sammenhæng, når vi nu bor i Danmark?
Joh – langt de fleste internationale flyafgange fra vores lille land i nord går nemlig hen over tysk luftrum. Med sin størrelse og placering midt i Europa er Tyskland afgørende for en smidig lufttrafik….
Skriv et svar