Selvom det at flyve efterhånden er ved at være lige så almindeligt for danskere som at køre i bil eller tog mellem København og Jylland, møder man stadig folk, der er ængstelige for at møde stærk vind, lufthuller og turbulenser, når de sidder i aluminiums-røret i 10 kilometers højde.
Spørgsmålet om, hvor farlige turbulenser er for et passagerfly, dukker også op med jævne mellemrum i medier – og ikke mindst på internets alvidende platforme som f.eks. Quora.com.
I går var den gal igen, og Steve Bazer, der er en erfaren luftkaptajn fra et af de store amerikanske flyselskaber, måtte rykke ud med et nyt svar. Det har vi oversat her på Trends & Travel og viser det her inklusive tegninger og grafikker:
”Tro det eller ej. Alvorlig turbulens er ikke det værste, vi kan komme ud for i et rutefly. Der sker nemlig kun meget sjældent fatale ulykker som følge af turbulens. Den kan dog være ret så ubehagelig at opleve for passagererne.
Ekstrem turbulens sker som regel som følge orografi – det vil sige, at bjerge løfter luftmasser opad. Desuden er risikoen størst, hvis flyet befinder sig i cumulus skyer.
Stærke vinde nær et højt bjerg eller en bjergkæde kan skabe lodrette strømme og ekstrem turbulens.
Bemærk i øvrigt, at de engelsk-sprogede medier ofte blander de to fænomener ”extreme” og ”severe” turbulens sammen.
Medierne bruger som regel ordet ”extreme” til de værste eksempler af turbulens. Sikkert fordi det lyder mere dramatisk end “severe”. Når piloter derimod taler om turbulenser, er ”severe” de klart mest alvorlige”.
Luftkaptajnen slutter sit svar med at fortæller, at kun to større flykatastrofer har direkte kunnet tilskrives turbulenser. Den ene var et BOAC 707 fly ved Mount Fuji i Japan i 1966 – det andet et Boeing 720 styrt nær Fort Lauderdale i Florida i 1962….
Skriv et svar