To af den internationale rejsebranches helt store online portaler har travlt med at udvide på hinandens traditionelle aktivitets-områder.
Mens Booking.com går stærkt frem på udlejning af private boliger, trænger Airbnb stærkere ind hos hoteller. De har ellers hidtil betragtet Airbnb og portalens over fem millioner lejligheder og feriehuse som det store fjendebillede.
Airbnb har dog for længst fået de første hoteller, som man kan leje side om side med private værelser, lejligheder og huse verden over.
Det er primært mindre og selvstændige hoteller – deriblandt det hastigt voksende fænomen af ”boutique hoteller”.
De står også i centrum for Airbnbs seneste opkøb. Det gælder den amerikanske booking service HotelTonight, der har specialiseret sig i sidste øjebliks bestillinger af overnatninger.
Ifølge Airbnb ser man et potentiale i HotelTonight til de mange rejsende, der har brug for et sted at sove selv i sidste minut – og hvor typiske Airbnb boliger alle er booket.
Airbnb vil samtidig opmuntre flere boutique hoteller til at melde sig under Airbnb fanerne. Endelig håber Airbnb naturligvis, at der kommer øget trafik på tværs af HotelTonight og Airbnb websiderne, når der nu bliver endnu mere at vælge imellem.
Airbnb har en strategi om at bygge en komplet ”end-to-end” rejseplatform, der tager hånd om kunderne hele vejen fra afrejsen hjemmefra, indtil han eller hun lægger hovedet på puden i deres lejede bolig på ankomststedet.
Det vil bl.a. betyde, at Airbnb fremover vil arbejde tæt sammen med flyselskaberne. Hvem ved – måske kan man snart booke billetter til fly, tog, skib og taxa direkte via Airbnb.
Den store portal, der efterhånden er til meget mere end dele-boliger, nyder også stor succes i Danmark. I 2018 skal Airbnb have gennemført over en millioner overnatninger i danske hjem….
Skriv et svar