Er der noget gruelig galt med den nye teknologi, som er indbygget i Boeings populære 737 Max 8 fly?
Dette spørgsmål stiller mange ledere af flyselskaber verden over, der har købt denne nye model af Boeings vigtigste passagerfly. En tredjedel af Boeings indtjening kommer fra 737-modellerne.
Omkring 500 eksemplarer er i daglig drift af Boeing 737 Max 8, der blev introduceret så sent som i 2017. Nu er allerede to af dem styrtet ned på kort tid – med i alt 346 dræbte som resultat.
I går var det en Boeing 737 Max-8 fra Ethiopian Airlines, der styrtede ned i ørkenen kort efter starten fra landets hovedstad Addis Ababa.
Samme maskine havde få timer tidligere gennemført en problemfri flyvning fra Johannesburg i Sydafrika til Etiopiens hovedstad. Hvad der så gik galt, da passagerflyet var på vej op igen på sin næste afgang til Nairobi i Kenya, ved ingen sikkert, før flyets sorte bokse er fundet og deres indhold analyseret.
Mistanken om, at der kunne være tale om en generel fejl i Boeing 737 Max 8, er åbenlys, fordi begge fly styrtede ned få minutter efter start. Desuden meldte piloterne i begge fly om tekniske problemer under opstigningen.
Ifølge udenlandske fagmedier koncentrerer interessen sig i øjeblikket omkring Boeings nye MCAS system – Maneuvering Characteristics Augmentation System – som er blevet indført med 737 Max.
MCAS skal hjælpe med at holde flyet vandret helt automatisk, men fungerede fatalt i forbindelse med Lion Airs styrt i oktober.
Da skal MCAS have sendt forkerte sensor data til computeren, der så tvang flyets næse nedad. Piloterne var ikke i stand til at korrigere imod, og Boeing flyet styrtede i havet ved Malaysia.
Begge styrtede fly var tilmed helt nye. thiopian Airlines modtog sit nu styrtede Max 8 fly så sent som den 15. november sidste år. Siden har flyet været i luften i ca. 1.200 timer.
De første konsekvenser efter det nye styrt kan allerede ses her til morgen. Ethiopien Airlines har ”grounded” alle sine øvrige fire Boeing 737 Max 8 maskiner. Det samme har Cayman Airways i Karibien.
Langt mere dramatisk er, at Kinas lufthavns-myndigheder har udstedt et forbud mod, at landets flyselskaber må bruge Boeing passagerflyet. Alene i Kina flyver omkring 100 eksemplarer af denne flytype.
737 Max er en modernisering af Boeings klassiker til de korte og mellemlange distance. Den er så udbredt, at den for længst har fået kælenavnet ”Luftens Folkevogn”.
Boeing afleverede den første 737 Max 8 i maj 2017. Siden er over 350 maskiner gået på vingerne hos flyselskaber i det meste af verden.
I Europa anvendes Boeing 737 Max 8 af bl.a. Norwegian og Ryanair.Ifølge Ekstra Bladet har Norwegian ikke tænkt sig at stoppe anvendelsen af flyet. Ryanair har her til morgen endnu ikke kommenteret situationen.
Otte crew medlemmer og 149 passagerer er dræbt ved flyulykken i Ethiopien. Blandt de dræbte er 32 fra Kenya, 18 fra Canada, ni fra Ethiopien, otte fra USA, otte fra Kina, otte fra Italien, syv fra England og syv fra Frankrig. Mange af de rejsende arbejdede på FN projekter i Afrika.
Ethiopian Airlines er Afrikas største flyselskab og har – modsat mange andre selskaber fra det sorte kontinent – et godt ry for sikkerhed og vel-vedligeholdte maskiner.
Senest, Ethiopian havde en alvorlig ulykke, var i januar 2010. Da styrtede et af selskabets Boeing 737-800 fly ned ud for Libanons kyst. Dengang blev 90 mennesker dræbt.
Luftkaptajnen på det nedstyrtede fly med rutenummer ET302 var en erfaren mand med over 8.200 flyvetimer. Copiloten havde fløjet over 200 timer.
Ifølge Ethiopian Airlines havde piloterne sendt et nødsignal kort efter, at flyet var lettet fra lufthavnen i Addis Abeba. De havde fået tilladelse til at vende om, men inden det kom så langt, havde flykontrollen mistet kontakten med flyet.
Ethiopian Airlines har ikke ruter til og fra danske lufthavne. De nærmeste Ethiopian ruter går til Oslo og Stockholm.
Skriv et svar