Danmark og Skandinavien er for alvor kommet i søgelyset hos de store internationale hotelkæder.
Dér har Danmark for så vidt været længe, men den udenlandske interesse i danske overnatnings-steder ser ud til at vokse stærkere end nogensinde.
Først åbnede den hollandske CitizenM kæde sit første danske high-tech hotel på Københavns Rådhusplads lige før jul.
Så meddelte den tyske Steigenberger Hotels & Resorts koncern, at man køber den danske hotelkæde Zleep Hotels. Derpå fortæller Steigenberger, at man overtager Hotel Alsik i Sønderborg – se indledningsfoto til artiklen.
Den tyske A&O kæde er på vej med sit andet hostel i hovedstaden. Om nogle dage åbner Marriott koncernen sit første Moxy livsstils-hotel i Københavns sydhavn. Og nu er der en stor relancering af Steigenberger konceptet på vej i hele Skandinavien.
Steigenberger er en del af den tyske Deutsche Hospitality koncern, som har fem forskellige hotel-brands under sig – Steigerberger luksus hoteller selv, MAXX by Steigenberger, Jaz in the City designer hoteller, IntercityHotel og Zleep Hotels.
I begyndelsen af året købte Steigenberger 51 pct. af danske Zleep, der er kendt for sine moderne designede hoteller til økonomi-pris. Zleep har 10 hotelleri Danmark og et enkelt i Sverige nær Stockholm. Målet er at åbne 12 Zleep hoteller ovre hos svenerne – og have 40 Zleeps i 2025.
Senest indlogeret hos Steigenberger er Sønderborgs karakteriske Hotel Alsik på 19 etager. Alsik åbner den 6. maj som Steigenberger Hotel Alsik.
Samtidig med indtoget i Danmark er Steigenberger Hotels & Resorts i fuld gang med at relancere alle sine hoteller. Det sker som led i ”Evolution Steigenberger” strategien, som vi også kommer til at mærke i både Danmark og Skandinavien.
Ud over et nyt logo og nyt design indeholder ”Evolution” også tiltag som velkomst managers på hotellerne, pop-museer, modeshows og musik-arrangementer, der inddrager den lokale befolkning og kulturlivet i området omkring hotellerne.
For første gang vil Steigenberger bruge eksterne og strategiske partnere. De skal være med til at give gæsterne spændende nye oplevelser og en merværdi, når de bor på et hotel fra den tyske kæde.
Et eksempel er Steigenbergers limousine service, der fremover hedder ”Powered by Sixt”, fordi den drives i samarbejde med den store tyske Sixt bil-udlejning. Her vil det bl.a. være muligt at booke en luksusbil med privat-chauffør.
Andre nyheder hos Steigenberger er små kaffe-fabrikker i hotellernes lobbyer, en forbedring af morgenmads-tilbuddet og en øget digitalisering af gæste-oplevelsen.
Den indbefatter bl.a. en Steigenberger tablet, der ligger på hotelværelset. Herfra vil gæsterne kunne fjernstyre alle mulige funktioner i selve værelset, men f.eks. også bestille vækning, room service, ekstra services som lejebiler osv.
Forvandlingen er den største investering i Steigenberger hotellernes historie. Det første hotel – Steigenberger Hotel Hamburg – er under en kraftig renovering efter de nye principper.
Derefter følger Steigenberger hotellerne i bl.a. Amsterdam, Wien, Bonn, Bruxelles, Frankfurt, Düsseldorfm Kiel, Berlin, Köln og Dresden.
Steigenberger omfatter 60 hoteller og resorts over hele kloden. MAXX er storby hoteller med et godt pris/kvalitets forhold. Jaz in the City er til unge rejsende med musik i blodet, mens Intercity kædens 40 hoteller alle ligger centralt i byer med f.eks. banegårde lige i nærheden.
Deutsche Hospitality koncernen har i øjeblikket 130 hoteller – med flere på vej….
Skriv et svar