Det kan godt være, at lavpris selskaber som Ryanair har opfundet den dårlige vane med at tage ekstra for næsten alt på en flyrejse.
De ”gamle” flyselskaber har dog hurtigt taget ved lære. Senest er det nu Lufthansa, der sammen med datterselskaberne Swiss og Austrian sætter priserne op for de fleste rejsende.
Selve billetprisen stiger ikke, men det gør de ting, de færreste kan undvære ved siden af. Ting som sæde-reservering og bagage uden for normal størrelse – f.eks. sportsudstyr, golftasker osv.
De nye Lufthansa, Swiss og Austrian tillæg indføres fra i morgen, den 19. marts. Alt efter, hvor man rejser hen, er prisstigningerne forskellige.
De største stigninger kommer på langdistance ruterne og på sæde-reservationer i bestemte områder af flyet som f.eks. på første række.
Vil man rejse med Lufthansa til f.eks. Dubai, koster et selvvalgt sæde fremover mindst 35 euro. Går turen til New York, er merprisen 45 euro og til Bangkok 55 euro. I alle tilfælde er det prishop på fem euro i forhold til tidligere.
Rejser man med sportsting, ændrer de tre flyselskaber regler fra i morgen. Grænser for vægt og mål er nye, og i værste fald risikerer passagererne, at deres bagage skal betales som overvægt eller som flyfragt.
Lufthansas topchef Carsten Spohr har så sent som i sidste uge understreget, at det tyske flyselskab ikke vil deltage i den vilde priskrig i skyerne.
Man vil således ikke se billetter til under 35 euro hos Lufthansa, Swiss eller Austrian. De kan til gengæld godt forekomme hos Lufthansas discount datterselskab Eurowings.
Her har man fra tid til anden set tilbud på 20 euro for en billet. Det er priser, man normalt ser hos f.eks. Ryanair eller Wizz Air.
Lufthansa vil hellere forsøge at tjene ekstra penge ved at kræve betaling for services, der tidligere var gratis. Som f.eks. sæde-reservering eller bagage.
Det er Lufthansa bestemt ikke ene om. Som Trends & Travel kunne afsløre for nylig, hentede 175 flyselskaber knap 65 milliarder USD (ca. 432,5 mia. kroner) på ekstra gebyrer i 2018. Hos enkelte flyselskaber udgør de såkaldte ”ancillary revenues” over 40 pct. af indtægterne.
Det går ellers godt hos Lufthansa. Den tyske gigant nåede ganske vist ikke sidste års rekord-overskud, men viser sig som en ganske fornuftig forretning – som jyder ville sige. På trods af højere brændstof priser, der belaster regnskaberne hos alle flyselskaber.
Lufthansa har derfor besluttet at købe 40 nye passagerfly. Alle til de lange ruter. Samtidig skiller Lufthansa sig af med seks af sine store Airbus A380 fly.
Lufthansa har bestilt 20 Airbus A350-900 og 20 Boeing 787-9 Dreamliners, der skal erstatte selskabets ældre fly med fire motorer. De nye to-motorers maskiner skal leveres mellem 2022 og 2027.
De har kostet 12 mia. USD i listepris, men mon ikke en storkunde som Lufthansa har fået klækkelige rabatter hos både Boeing og Airbus?
Lufthansa har endnu ikke besluttet, hvilke af gruppens flyselskaber får glæde af de nye moderne maskiner og på hvilke ruter….
Skriv et svar