Det kan godt være, at det islandske lavpris selskab WOW air har haft store armbevægelser, ambitiøse vækst-planer og meget lave billetpriser til USA og Island, men selskabet omkring den karismatiske grundlægger og ejer Skuli Mogensen har længe haft det svært rent økonomisk.
I går brød forhandlinger med ærkerivalen Icelandair om en fusion sammen igen igen – en dag før den deadline, som de to flyselskaber havde sat til hinanden.
WOW air forsøger i dag at finde en mindelig løsning med sine kreditorer. Målet er at restrukture flyselskabet ved at forvandle gæld til aktie-kapital.
Tilsyneladende er Skuli Mogensen nu rede til at afgive kontrollen med WOW air – eller i det mindste store dele af den.
Det har ellers været et af problemerne ved tidligere forhandlinger med Icelandair og kapital-firmaet Indigo Partners, der længe så ud til at blive WOW’s økonomiske redning.
Islandske medier skriver, at den pris, som Skuli Mogensen har forlangt for, at andre kunne købe sig ind i WOW air, dog hele tiden været en alvorlig hurdle for en løsning.
Ifølge WOW airs hjemmeside ønsker ledelsen at have forhandlingerne med kreditorerne på plads inden udgangen af i dag mandag. Målet er at skabe en ”holdbar og bæredygtig fremtid” for flyselskabet.
Den islandske regering er også involveret i forhandlingerne og holder nøje øje med udviklingen. Det anses dog for tvivlsomt, at staten går ind og køber en stor del af WOW air.
Mens WOW air har udvidet og udvidet med nye ruter til især USA og bestilt nye fly hos Airbus, er økonomien smuldret hos den aggressivt markedsførte flyselskab.
Sidste års stigninger i brændstof-priserne ramte WOW rigtig hårdt, og det har længe været en kendsgerning, at islændingene ikke længere tjente penge på at sælge billige flybilletter. Over 40 pct. af af WOW’s indtægter kom fra ekstra afgifter til f.eks. bagage, sædevalg og passagerernes køb af mad, drikkevarer og duty free varer.
I november sidste år indledte WOW air derfor forhandlinger med sin ærkerival Icelandair om at fusionere de to islandske flyselskaber.
De samtaler holdt ikke engang i fire uger, før Icelandair meldte ud, at sammenslutningen ikke blev til noget.
Kort efter kom det amerikanske finans-selskab Indigo Partners ind i billedet. Indigo ejer i forvejen store andele af andre lavpris-selskaber som Wizz Air i Ungarn, Frontier Airlines i USA, Volaris i Mexico og Jetsmart i Chile.
Den knowhow mente de amerikanske økonomer nok, at man kunne tilføre WOW air – hvis islændingene skiftede strategi.
Indflydelsen fra Indigo Partners kunne hurtigt ses hos WOW. Selskabet gik ”back to basics” og blev igen et rent lavpris selskab med få, men travle ruter. Mange destinationer blev streget, jetfly solgt og medarbejdere fyret.
Ligesom de fleste udenfor-stående, at nu kørte Indigo-WOW alliancen, meldte amerikanerne sig ud af samarbejdet den 21. marts. Forhandlingerne var aldrig kommet helt på plads.
Under pres fra den islandske regering genoptog Icelandair så samtalerne med WOW air lige før weekenden. De holdt kun til søndag.
Hvad der nu skal ske med det farverige islandske WOW flyselskab, ved vi måske i aften. Det samme gør tusinder af danske rejsende, der benytter de lilla-farvede fly til at komme billigt til Island og USA. WOW flyver dagligt fra København til Keflavik lufthavnen ved Reykjavik….
Skriv et svar