Mange flyfabrikanter arbejder med at udvikle elektriske passagerfly. Både små helikopter producenter som Holokopter i Tyskland og branchens kæmper som Airbus, Boeing, Uber eller NASA.
Flere flyselskaber satser også stærkt på en elektrisk fremtid. easyJet er måske den mest kendte, og i Norge ser luftfarts myndighederne eldrevne fly i rutefart om ganske få år.
Norge er også et stort marked for vandfly – meget mere end Danmark, der ellers har masser af hav omkring sine kyster. Men slet ikke i forhold til, hvor mange vandfly der er i brug i USA og Canada.
Derfor er denne nyhed nok vigtigst på den anden side af Atlanten, selvom den naturligvis bør inspirere flyselskaber både i Danmark og i Europa.
Nordamerikas største vandfly selskab Harbour Airlines har nemlig besluttet at udskifte benzin-motorerne i alle sine maskiner med elektriske i løbet af de kommende to år.
Harbour Airlines har fundet en partner i elmotor fabrikanten magniX, der vil kunne erstatte traditionelle – og stærkt forurenende – motorer i de fleste mindre flyvemaskiner på markedet i dag.
Harbour Airlines begynder inden længe med sin flåde af de Havilland DHC-2 Beaver vandfly, der får en ny 750 hestes magniX motor monteret.
Beaver flyet har plads til seks passagerer og er meget populært i uvejsomme områder af USA, Canada og Alaska, hvor det bruges til både person-transport, fragt, postfly og ambulance tjenester.
Harbour Airlines vil afprøve elmotorernes drift-sikkerhed i løbet af sommeren og efteråret. Går det godt, vil flyselskabet konvertere hele sin flåde af fly til elektricitet.
Harbour Airlines kan hoppe over på batteri-drevne fly, fordi afstanden mellem de havne, maskinerne lander i, er forholdsvis korte.
Problemet med batterier i fly er de samme som i biler – deres rækkevidde er for kort til, at et skifte er rigtig interessant.
Ifølge flyselskabet er der under 1.500 kilometer mellem større byer som f.eks. Seattle i USA og Vancouver i Canada, hvor Harbour Airlines vil bygge nye centraler med hurtig-opladere til flyene.
Harbour Airlines har årligt over 30.000 kommercielle flyvninger og transporterer flere end 500.000 passagerer i sine 40 små propeldrevne fly. Det er altså ikke en lille sidegade-geschæft, vi taler om.
På nuværende tidspunkt er luftfarten skyld i 12 procent af USA’s CO2 udledninger – og 4,9 pct. af verdens. Kan flere fly gå over til forureningsfri elektrisk drift, vil det hjælpe gevaldigt på luftkvaliteten på denne jord….
Skriv et svar