Når unge efter gymnasiet rejser verden rundt, foregår det oftere og oftere med rådgivning, planlægning og professionel sparring fra et rejsebureau.
Det sker på trods af, at den indledende research til en ferie typisk foregår på nettet. Her finder både unge og ældre inspiration, læser om andres erfaringer, ser billeder og videoer fra de mange spændende rejsemål.
De danske rejsebureauer kan imidlertid mærke, at næste trin i rejseplanerne foregår hos dem. Flere og flere unge søger professionel hjælp, så de ikke selv skal stå med hele planlægningen og ansvaret.
”Unge er i dag flittige brugere af sociale medier, hvor verden føles meget tættere på end, den i virkeligheden er. Fjerne destinationer som Bali, Mexico eller Australien synes slet ikke langt borte. De er heller ikke så uoverkommelige at rejse til som tidligere,” forklarer Lars Thykier. Han er adm. direktør i Dansk Rejsebureau Forening.
”De unge opdager dog hurtigt, at en rejse kan være kompleks. Især, hvis man vil besøge flere forskellige destinationer undervejs. Det opdager mange unge og søger derfor i stigende grad til rejsebureauerne. De har i dag mange flere kunder til f.eks. verdensrejser, der kommer lige fra studenter eksamen,” fortsætter Lars Thykier.
Unge danskere går heller ikke efter færdigpakkede rejser, som kan hives direkte ned fra hylderne eller bestilles direkte i et charterselskab. Nutidens unge vil have skræddersyede rejser, der matcher deres interesser og behov.
Med på rejsen er både den klassiske rejseblog fra Lonely Planet eller Politikens Forlag. Suppleret af notater fra utallige blogge på nettet, Instagram indlæg og videoer på YouTube.
De unge vil dog gerne have lidt sparring og ekspert rådgivning for at sikre sig, at informationerne om rejsemetode og rejsemål er til at stole på.
”Det er ikke, fordi de unge er blevet mere skræmte af grimme historier fra udlandet, men sikkerheden tæller bestemt med. Det er jo ikke småpenge, mange unger lægger i en rejse til Asien eller Sydamerika. Uden et rejsebureau bag sig kan man hurtigt risikere at ryge ud på dybt vand,” mener Danmarks Rejsebureau Forenings adm. direktør.
Rejsebureauerne kan også se, at unge møder talstærkt op til rejseforedrag og orienteringsmøder, hvor de både kan møde ligesindede og dygtige rejsekonsulenter.
Der er således en tydelig trend imod, at unge søger den personlige kontakt med en rejse-ekspert. De vil have en skræddersyet service og en kvalitet, som det kan være svært at finde, når man booker det hele selv.
Skriv et svar