Det er mange år siden, at vi havde en hel bunke filmruller med i en pose hjem fra ferien. Rullerne blev så fremkaldt, når der igen var penge på kontoen – og familie, venner eller kolleger begyndte at spørge efter billederne.
I dag bruger de fleste smartphones. Nogle få har også digitale spejrefleks kameraer eller små rejse kameraer med i bagagen. Deres billeder kan man se med det samme eller sende dem lynhurtigt hjem på email. Eller måske bedre sende dem til de sociale medier, hvor mange kan se med på samme tid.
Ifølge en nye analyse, som den store rejse-arrangør Apollo har lavet på basis af interview med over 1.000 danskere, bruger to af tre danskere (66 pct) sociale medier flittigt, når de rejser på ferie.
Kigger vi på de 22- til 29-årige, er sociale medier som online nyheder og kommunikations-kanal endnu mere udbredt. 89 pct eller ni af ti bruger dem på rejsen.
Danskerne på ferie sender regelmæssige opdateringer, læser andres indlæg og benytter i det hele taget Facebook og co. til at holde kontakt med dem derhjemme.
18 pct. deler billeder og videoer fra ferien, mens 11 pct. skriver ledsagende opdateringer med detaljer fra ferie-destinationen.
Facebook er ikke kun det mest udbredte sociale medie hos danskerne generelt. Omkring 60 pct af alle danskere over 13 år er medlem af FB.
Hos danskerne på ferie er Facebook en endnu større favorit. Hele 69 pct. bruger FB til at holde sig opdateret om vejr og vind og vennernes oplevelser i feriedagene.
Hver sjette dansker (16 pct) tjekker ind på Facebook, når de lander med flyet sydpå, de får udleveret deres værelses-nøgle på hotellet, tager den første drink ved poolen eller sidder på en strand med tæerne i det varme sand. Ingen skal være i tvivl om, hvor de er – og at de nyder ferien i fulde drag.
Mens Facebook bruges af alle ferie-danskere uanset alder, viser Apollos analyse, at Instagram og Snapchat er særligt populær hos kvinder og de unge på ferie. Særligt kvinderne kan ikke lade være med at logge på for at inspirere og blive inspireret.
Mere end hver tredje danske kvinde (36 pct) følger således med på Instagram, når de er på ferie. 17 pct. af dem lægger feriebilleder og videoer ind på Instagram.
”Man kan sige meget om sociale medier. For eksempel at de er en tidsrøver. Omvendt er der også mange ideer at hente på f.eks. Instagram. Det sociale medie fungerer som et opslagsværk, når vi skal inspireres til en rejse eller står på en fremmed destination og leder efter et godt sted at spise, få en god kop kaffe, søger sjove butikker osv,” forklarer Glenn Bisgaard. Han er kunde- og kommunikationschef for Apollo.
Ganske interessant afslører den nye undersøgelse fra Apollo også, at rigtigt mange danskere giver de sociale medier en pause, mens de er ude at rejse. Det drejer sig om 19 pct – eller næsten hver femte – dansker, som selv ikke bruger Facebook og co i deres ferie….
Skriv et svar