Hvis der er tre i europæisk luftfart, som er ivrige efter at købe op og ekspandere, er det Lufthansa, Ryanair og IAG – sidstnævnte er den gruppe, som bl.a. omfatter British Airways og Iberia.
Lufthansa ejer i forvejen Austrian fra Østrig, Swiss fra Schweiz, Brussels Airlines fra Belgien og det tyske lavpris selskab Eurowings. Det er noget af en portefølje, men åbenbart ikke tilstrækkeligt for ”Luffe”.
Nu er Lufthansa på friersfødder over for Østeuropas største lavpris selskab Wizz Air, der har base i Ungarn – skriver det tyske ”Manager Magasin”.
Da Air Berlin gik konkurs for halvandet år siden, var Lufthansa allerede med helt fremme for at overtage Tysklands næststørste flyselskab.
EU’s konkurrence myndigheder sagde ”Leider Nein” – og så måtte Lufthansa nøjes med at overtage en snes brugte fly og flere tusinde medarbejdere. Resten af Air Berlin rovet blev overtaget af britiske easyJet og østrigske Lauda, der i dag er en del af Ryanair.
Sidenhen har Lufthansa også meldt sin interesse for Norwegian, der hat forkøbt sig på for mange fly og ekspanderet hurtigere, end der var råd til. Det kom der ikke noget ud af.
Derefter fulgte italienske Alitalia i flere omgange. Her blev tyskerne valgt fra af de italienske politikere, fordi Lufthansa ville sanere Alitalia ganske seriøst. Det nærmest konstant fallit-ramte nationale flyselskab skulle for første gang i årtier løbe rundt.
I forbindelse med den seneste regnskabs-aflæggelse i marts udtalte Lufthansas topchef Carsten Spohr, at hans selskab ville være en aktiv spiller i konsolideringen af den europæiske luftfarts-industri. Det er en omskrivning for at sige, at ”vi jager opkøb.”
Med andre ord er tyskernes appetit langt fra stillet. Den næste mundfuld bliver imidlertid en af de store – hvis EU’s danske konkurrence kommissær Margrethe Vestager siger ok denne gang.
I modsætning til Norwegian, Air Berlin eller Alitalia løber Wizz Air nemlig ikke kun rundt. De pink, lilla og hvide Airbusser er en ganske glimrende forretning.
Wizz Air blev grundlagt i 2003 og er i dag noteret på børsen i London. Selskabet er Østeuropas største i lavpris og steg med over 20 pct i omsætningen af regnskabs-årets første ni måneder. Det var i marts.
I samme periode voksede Wizz Airs passagertal til 26,9 millioner – mod 22,7 mio. et år tidligere. Overskuddet før skatter og afgifter var på lidt over 611 millioner euro. Flot, når man opererer i et hård konkurrence og med meget lave billetpriser.
Wizz Air ville give Lufthansa stærke kort på hånden i de voksende markeder i Østeuropa og på Balkan. Spørgsmålet er, om tyskerne kan og vil betale prisen.
Ifølge ”Manager Magazin” er det mest sandsynligt, at Lufthansa tager sig en ”mellemmad” undervejs, inden selskabet køber det store bord i Ungarn.
Lufthansa er nemlig også interesseret i at købe sit gamle charterselskab Condor tilbage, der i dag er et søsterselskab til danske Spies. Begge ejes af den engelske rejsegigant Thomas Cook.
Briterne har meldt ud, at de hellere vil ekspandere med nye hoteller og rejsemål end at eje hele fødekæden fra rejsebureau, over flyselskab til hoteller og resorts….
Skriv et svar