Når SAS piloterne sandsynligvis går i strejke ved midnats-tid og nedlægger arbejdet hele weekenden, vil mange tusinde danskere stå med håret i postkassen – eller snarere med en planlagt rejse, de ikke kan komme afsted på.
Danmarks Rejsebureau Forening (DRF) har derfor udsendt en kort vejledning i, hvad ramte passagerer kan gøre i sådan en situation.
Rådgivningen gælder ikke specifikt SAS-piloternes strejke, men kan bruges generelt i forbindelse med aflysninger og forsinkelser af flyrejser.
Dem oplevede vi uhyggeligt mange af i sommeren 2018, og som situationen ser ud i år, vil forsinkelser i luften igen blive dagligdag i de kommende uger og måneder.
Ifølge DRF er danske flypassagerer dækket meget forskelligt ved aflysninger og forsinkelser. Det kommer helt an på, hvilken rejse de har købt.
”Hvis flyrejsen bliver aflyst, er det som udgangspunkt flyselskabets ansvar at booke passagerens billet om til en anden flyvning så hurtigt som muligt”, forklarer Lars Thykier. Han er administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.
”Hvis flybilletten er en del af en pakkerejse, skal rejsebureauet sørge for, at gæsten bliver kompenseret ud fra de regler, der er i den danske pakkerejselov. Bureauet kan også være behjælpelige med at ombooke til andre selskaber uden ekstra omkostninger for forbrugeren”, fortsætter han.
Via et rejsebureau har man i nogle tilfælde også mulighed for at ophæve hele rejsen. Det kan f.eks. være aktuelt, når forsinkelser forhindrer den rejsende i at nå en fodboldkamp eller koncert, som var rejsens formål.
Den sikkerhed har man ikke, hvis man selv har arrangeret den forlængede weekend i London eller Barcelona direkte på flyselskabets hjemmeside eller en international booking portal.
Sker det, står man på egen hånd og må selv kontakte flyselskab, hotel, bil-udlejer, billet-bureau osv.
DRF opfordrer rejsende til at holde sig løbende opdateret med udviklingen på flyselskabernes hjemmeside, inden rejsen skal til at begynde.
Samtidig opfordrer foreningen at drage nytte af den rådgivning, vejledning og eventuel kompensation for tabt tid på rejsemålet, som er forbundet med et køb af en pakkerejse.
Der kan også være mulighed for at søge kontant kompensation direkte hos flyselskabet efter forordning 261/2004.
Man skal blot være opmærksom på, at man ikke kan få dobbelt op på kompensation, hvis man allerede er kompenseret af sit rejsebureau.
Samtidig skal man vide, at man som rejsende selv skal stå for denne del. Rejsebureauer hæfter nemlig ikke efter forordningen.
Skriv et svar