Det koster dyrt at være uenig med en af sine centrale medarbejder-grupper. Det har SAS måttet sande efter den ugelange pilot-strejke tidligere på måneden.
Ikke alene blev en enighed med piloterne kostbar for SAS. Den nye overenskomst giver de i forvejen højt gagerede flyvende chauffører en klækkelig lønforhøjelse.
Men SAS har også et stort hul i pengekassen på grund af de manglende billet-indtægter. De første fem dage af strejken lå i april, hvor de har sat deres tydelige præg på måneds-regnskabet.
2.800 afgange måtte aflyses i april, hvilket gik ud over næsten 270.000 flyrejsende. Dermed faldt SAS’ passagertal med 14,5 pct. i den forløbne måned.
Ifølge SAS lå april-tallene ellers rigtig flot – indtil strejken gik i gang. Også regnskabet for denne måned – maj – ventes påvirket af strejken. Dog i noget mindre grad, da SAS måtte rive færre dage ud af kalenderen end i april.
Strejken gik især ud over SAS’s lange interkontinentale afgange og flyselskabets indenrigs ruter. De korte europæiske ruter var knap så berørt, fordi mange af dem bliver betjent af SAS’ underleverandører – og deres piloter var ikke i strejke.
Passagertallet på de lange ruter gik således tilbage med 14,3 pct i april, mens de indenrigs afgange faldt med 15,5 pct.
SAS’ topchef Rickard Gustafson gentager sin undskyldning over for de passagerer, der var berørt at pilot-strejken og derfor ikke kunne rejse som planlagt:
”Selvom mange SAS ansatte har arbejdet dag og nat for at hjælpe vores kunder, er det desværre ikke lykkes i alle tilfælde. Nu, hvor strejken er ovre, vil vi gøre alt for at vinde vores kunders tillid tilbage,” siger SAS bossen.
Spørgsmålet er, om det kun bliver en stakket frist for SAS. Efter at piloterne har fået lønforhøjelse, er kabine-personalet nu begyndt at rasle med sablerne.
Ligesom deres kolleger ude i cockpittet gik stewardesser og stewarder tilbage i 2012 med til at holde deres lønninger i ro for at redde SAS i den økonomiske krise-situation, flyselskabet befandt sig i dengang.
I mellemtiden har SAS givet overskud igen i et stykke tid. Derfor vil kabine-personalet også have deres del af kagen. Mange mener, at det ender med en ny strejke til næste år.
SAS transporterer (normalt) over 30 millioner passagerer om året. Selskabet har over 800 afgange om dagen på 272 ruter til 125 lufthavne i Skandinavien, Europa, USA og Asien….
Skriv et svar