At Boeing har svært ved at sælge passagerfly for tiden, kan ikke undre nogen. Efter to fatale flystyrt med 346 dræbte har Boeings forventede bestseller 737 MAX haft start-forbud over hele verden. Flyene kommer næppe på vingerne før i august – tidligst.
Mere underligt er det, at Boeings europæiske ærkerival Airbus ikke har kunnet udnytte situationen til sin fordel.
I april solgte Airbus nemlig kun tre passagerfly, og ingen af dem er konkurrenter til Boeings kriseramte 737 MAX.
I de fire første måneder af 2019 har Airbus ifølge flyproducentens officielle tal afsat i alt 67 passagerfly, og årets første ordre kom ikke i hus før den 22. februar. Det var fire små Airbus A220 til Air Vanuatu i en lille østat i Stillehavet øst for Australien.
Der går næsten ikke en dag uden nye grimme historier om sjusk hos Boeing. Ikke kun i forbindelse med 737 MAX flyet, men også andre modeller hos den store flyfabrik oppe i det nordvestlige USA.
Boeing er vist glad for, at det fortsat går godt med salget af fly i andre dele af koncernen. Boeing fremstiller nemlig også militærfly, helikoptere, fragtmaskiner og satellitter.
I marts stregede det indonesiske flyselskab Garuda sin ordre på 49 Boeing 737 MAX fly. Garuda har i forvejen en enkelt maskine af typen stående parkeret på jorden.
Også flere andre flyselskaber overvejer deres bestillinger på Boeing 737 MAX. Andre står parat med kæmpe erstatningskrav til Boeing, fordi de må leje andre typer fly, mens MAX’en er ”grounded” af luftfarts-myndigheder verden over. Det gælder bl.a. Norwegian med 18 maskiner.
Det gik ellers så godt for Boeing og de moderniserede 737 fly, som sælges under betegnelsen MAX. Den skal bl.a. markere, at flyene er udstyret med nye brændstof-besparende og mindre støjende jetmotorer.
I forbindelse med de to styrt hos Lion Air i oktober sidste år og Ethiopian Airlines i marts har amerikanske medier dog afsløret, at MAX flyene langt hen ad vejen kun er en sminke af de 737’ere, der har fløjet himlen tynd siden 1967. Gennem årene har Boeing solgt knap 10.500 eksemplarer af ”luftens folkevogn.”
Da markedsføringen af de fire nye 737 MAX modeller for alvor rullede i begyndelsen af 2018, gik det vældig godt med salget for Boeing.
I januar 2018 købte tre flyselskaber i alt 13 MAX maskiner. I januar 2019 var det ni MAX’er af de 27 passagerfly, Boeing kunne skrive ind i sine ordrebøger.
I februar faldt Boeing salg af civile passagerfly til et rundt nul. Et år tidligere var det trods alt ni maskiner.
Den 10. marts styrede så en Boeing 737 MAX 8 fra Ethiopian Airlines ned kort efter starten fra hovedstaden Addis Ababa.
Siden er Boeing fløjet ind i alvorlig modvind, selvom marts i år slet ikke var så ringe en måned – rent salgsmæssigt for amerikanerne.
I den måned modtog Boeing i alt 39 bestillinger på nye passagerfly, men ikke en eneste på 737 MAX.
Flyselskaberne købte i stedet de større langdistance modeller 777 og 787 Dreamliner. Det drejer sig primært om British Airways med 18 styk Boeing 777X og Lufthansa med 20 Dreamliners.
Det lyder jo fint for Boeing – og alligevel ikke. I marts for et år siden var salgstallet nemlig tre gange større. Dengang kunne amerikanerne ikke få armene ned efter at have samlet underskrifter på købet af 117 passagerfly. Alene 85 af den var Boeing 737 MAX.
Summa summarum har Airbus frem til udgangen af april 2019 solgt 63 airliners i år. I samme tidsrum har Boeing samlet 70….
Skriv et svar