Det hele begyndte med en ”mystery tour” den 27. marts. Årets første krydstogtskib anløb København, og passagererne ombord anede ikke, hvor de var eller skulle sejle hen.
Det gode skib MV Boudicca fra Fred Olsen Cruise Lines var stævnet ud fra England med omkring 500 gæster ombord og nåede frem til København via Göteborg.
Passagererne ombord havde købt en ”Mystery Tour” for at sejle ud i det blå. De kendte ikke destinationerne, men havde fået at vide, at de skulle huske passet og have skiftetøj med til forskellige vejrforhold.
Helt så tilfældigt foregår det ikke, når andre krydstogt-gæster stiger ombord eller af i København i denne sæson.
Rederierne planlægger et par år i forvejen, hvor mange anløb der skal være– og de ved altid på klokkeslæt, hvornår deres skibe anløber og afgår.
Den danske hovedstad når knap en million passagerer i år – fordelt på 350 krydstogtskibe. Det er ny rekord, selvom millionen næppe nås i år.
25.000 passagerer på én dag
Prognoserne fra Københavns og Malmøs fælles havn (CMP) lyder på 980.000 gæster, der skal til søs på krydstogt. Det er over 100.000 flere end i sæsonen 2018.
På de travleste dage her i sommer vil 25.000 krydstogt-gæster invadere København. Det er noget, man kan mærke både hos busselskaber, taxa, restauranter, cafeer og i hovedstadens butikker.
København er populær til krydstogter af flere grunde – og det er ikke, fordi det er billigt at lege turist i Danmarks hovedstad.
Først og fremmest er København nemt at komme til med fly fra hele verden. Lufthavnen har mange internationale flyforbindelser og ligger tæt på både bycentrum og krydstogt-havn.
Med lidt held og en kikkert kan mange ankommende flypassagerer se deres skib ligge klar nede i Nordhavnen, når deres rutefly lægger an til landing på Amager.
Den danske hovedstad ligger desuden centralt placeret i forhold til to vigtige sejlruter for krydstogtskibe.
Den ene går fra København og op langs Norges kyst. Den anden går ud i Østersøen, hvor havne i Tyskland, Polen, Baltikum Sverige, Finland og Rusland besøges.
Største skibe har 5.500 gæster
Ifølge Copenhagen-Malmø Ports kommunikations-koordinator Søren Balken-Petersen går 70 pct. af krydstogterne fra København til Østersøen. Sankt Petersborg er den klart mest populære by at gæste.
Selvom alle de store krydstogtskibe er blevet flyttet fra Langelinie og til en ny havne-terminal længere ude i den sydlige del af Nordhavn, er der allerede nu trangt med plads.
Væksten i det københavnske krydstogt-marked fortsætter år for år. Lige ny er der maksimalt plads til syv skibe ad gangen – fordelt på tre kajer.
I 2021 skal en fjerde og stor krydstogt-terminal stå færdig ved Oceankaj i Nordhavnen. Senest til den tid står København klar til at modtage over en million passagerer om året.
De fleste krydstogtskibe i København kommer fra store og velkendte rederier som Norwegian Cruise Line,, MSC Cruises, Royal Caribbean, Carnival og Aida.
Over 50 af disse anløb er med de store krydstogtskibe, der har plads til over 4.000 passagerer ad gangen. De allerstørste i København kan have 5.500 gæster ombord. Dertil kommer en besætning på ca. 2.000.
Succes på Gotland
Havneselskabet hedder København og Malmø og kan derfor fordele sine skibe på begge sider af Øresund.
Copenhagen Malmø Ports har dog også en tredje havn med i porteføljen. Den ligger på den svenke ø Gotland i Østersøen.
Gotland er et af svenskernes mest populære feriemål, men kan også mærke en stigende efterspørgsel fra andre lande. Krydstogtskibe er en af de nye store indtægtskilder.
Gotlands regionale styre har derfor set et øget behov for at have kyndige guider, der kan vise de mange udenlandske gæster rundt på øen.
En ny guide-uddannelse fik 60 ansøgninger og har nu kunnet give 40 elever bevis på, at de er autoriserede turist-førere på Gotland….
Skriv et svar