Når man står nede på den underjordiske perron på Nørreport i København og oplever et regionaltog køre forbi med et tusse-gammelt MZ diesel-lokomotiv spændt foran, føler man meget tydeligt, at DSB mangler meget i at blive kaldt grøn og miljø-rigtig.
Ikke desto mindre har DSB ambitioner om at være CO2 neutralt i 2030. Det kræver nytænkning og handling. Både hos DSB og de politikere, der bevilger penge til DSB og Banedanmark.
Med 500.000 daglige rejsende spiller DSB nemlig en vigtig rolle i Danmarks trafikale infra-struktur.
DSB kan også være med til at reducere trængslen i og omkring de store byer – og dermed at gøre vores lille land mere bæredygtigt.
DSB hævder sågar, at toget allerede i dag er det klimavenlige transport-valg. Den påstand stiller man dog et stort spørgsmålstegn ved, når man står på perronen på Nørreport eller ser de mange diesel-drevne tog, der krydser Danmark hver dag. I vores nabolande er elektrificering af jernbanen langt mere fremme.
”Danmark har brug for en udbygget og velfungerende kollektiv trafik, der kan flytte hundredtusinder af mennesker effektivt, komfortabelt og miljørigtigt. Her kommer jernbanen til at spille en hovedrolle,” forklarer DSB’s administrerende direktør Flemming Jensen.
”DSB er i fuld gang med at indkøbe elektriske lokomotiver, nye vogne og nye elektriske togsæt. Banedanmark sætter strøm til jernbanen og opgraderer spor og signaler. Det er et vigtigt skridt mod en bæredygtig kollektiv transport – men der skal mere til, og vi skal i gang nu,” fortsætter Flemming Jensen.
Derfor lancerer DSB nu en idé-konkurrence, hvor alle danskere kan deltage og bidrage med forslag til et grønnere DSB. Konkurrencen skal supplere det arbejde, som DSB har iværksat internant for at kortlægge initiativer, der kan gøre jernbanens samlede miljø-aftryk mindre i de kommende år.
Konkurrencen åbner i dag, den 22. maj, og løber til den 12. juni. Alle grønne ideer er velkomne. Både til tog, statioer, værksteder og kiosker.
DSB kårer en vinder i tre forskellige aldersgruppen. Første-præmierne er klima-venlige rejser – to InterRail billetter på 1. klasse. Desuden er der gevinster til alle finalister.
”Det er ikke en modedille at arbejde med klima og bæredygtighed. Det er et krav til alle virksomheder, som vil spille en rolle i fremtiden. Både kloden og kunderne kræver det. Det lytter vi også til hos SB,” understreger Flemming Jensen.
Her er et direkte link til DSBs nye grønne konkurrence….
Skriv et svar