De mennesker, der bor i den sydfranske by Toulouse, er vant til at se og høre jetfly på himlen over dem.
Luftfart er mere end noget andet forbundet med Toulouse. Her bliver nemlig franske Dassault militærfly som Mirage og Rafale bygget. Men Toulouse er samtidig hjemby for Airbus og Europas største fabrik for passagerfly.
I dag – onsdag den 29. maj – står Airbus igen midt i verdens rampelys. Airbus fejrer nemlig sin 50-års fødselsdag.
Dermed er Airbus nærmest en teenager i sammenligning med sin ærkerival fra USA. Boeing blev grundlagt for 103 år siden i Seattle oppe i det nordvestlige hjørne af de forenede stater.
Den runde fødselsdag hos Airbus bliver selvfølgelig fejret med manér:
Ikke kun med de obligatoriske hyldest-taler fra topchefer, politikere og kunder fra flybranchen. Alle mennesker i Toulouse skal fejre med.
Selvom de ikke får en bid af fødselsdags-lagkagen, bliver de mindre om de 50 år, når Airbus sender alle sine mange forskellige flymodeller op i formation på himlen over Sydfrankrig.
Her vil man kunne identificere Airbus A320 og A320neo familien, den lille A220, den helt nye A330neo, A350, den enorme og uddøende A380 samt det spøjse Beluga XL fly, der bruges til at flyve reservedele mellem de forskellige Airbus fabrikker i Frankrig, England, Tyskland og Spanien.
Ud over passagerflyene, som mange af os kender fra lufthavne verden over, vil Airbus også kalde militære Dassault Alpha Jets på vingerne. De kommer fra det franske luftvåbens elite-enhed Patrouille de France.
Men altså: Hele Airbus eventyret begyndte den 29. maj 1969, hvor top-politikere fra Tyskland og Frankrig underskrev et fælles dokument i forbindelse med luftfarts-messen Paris Air Show i Le Bourget lufthavnen.
Dokumentet havde kun ét formål – at bryde USA’s totale dominans i den civile lufttrafik i den vestlige verden.
Dengang var det ikke kun Boeing, der satte sit præg på de civile lufthavne. For 50 år siden eksisterede også Lockheed og McDonnell-Douglas. Sidstnævnte var SAS storkunde hos i årtier med de legendariske DC9, DC8 og MD-80/81 maskiner.
I Vesteuropa fandtes kun Airbus’ forløber Dassault med sin Caravelle, mens England forsøgte sig med BAC One-Eleven maskiner. Desuden var der selvfølgelig Rusland med Tupolev passagerflyene.
Første Airbus projekt var A300, der fløj første gang i 1972. Det var verdens første langdistance-fly med kun to motorer. A300 var desuden mindre og lettere end sine amerikanske rivaler, hvilket gjorde den europæiske nyhed billigere at holde i drift.
Et vigtigt argument for flyselskaberne, der købte 561 eksemplarer af Airbus A300. Maskinen er stadig i drift så mange år senere – dog primært som ombyggede fragtfly.
Helt samme succes havde Airbus ikke med efterfølgeren A310. Den blev kun solgt 255 styk af . A310 var ment som et mindre og billigere alternativ til A300. Maskinen er den til dato dårligst sælgende Airbus variant.
Så er det gået anderledes godt med de mindre A320 modeller, der var Airbus’ svar på Boeings 737 bestseller.
Indtil dato har Airbus solgt godt 8.800 eksemplarer af A320 familien af maskiner til korte og mellem-lange distancer.
I dag udgør A320 og søster-modellerne A318, A319 og A321 plus de nye neo varianter med mere brændstof-økonomiske motorer omkring 80 pct af alle solgte Airbus jetfly – se artiklens indledningsfoto.
Ud over de næsten 9.000 solgte A320’ere har Airbus en bestillings-liste på 15.000 eksemplarer. Hvert andet sekund starter eller lander et af de populære Airbus fly i en lufthavn på denne klode.
Hvor Airbus altså står meget stærkt på de kortere distancer mellem f.eks. europæiske lande, går det knap så godt på de lange ruter.
Airbus A330 og A350 er uden tvivl en succes, men de sælger altså ikke lige så godt som Boeings konkurrerende 787 Dreamliner eller 777 modeller. Den helt nye A330 neo skal først vise sit potentiale.
De to fire-motorers Airbus A340 og A380 solgte ikke voldsomt godt. Passagerer elsker den kæmpestore A380 på grund af sin gode plads i den to-etagers kabine, men flyselskaberne er knap så begejstrede.
I dag går trenden mod flere lange ruter til mindre lufthavne. Det er helt modsat ideen med A380, der på grund af sit enorme format kun kan starte og lande i store centrale lufthavne, hvor passagerer så stiger om til mindre fly til den sidste bid af deres rejse.
Beslutningen om at stoppe produktionen af prestige-objektet A380 må have gjort rigtig ondt hos Airbus – så kort tid inden Europas største flyfabrik kunne fejre 50-års fødselsdag.
Alt i alt har Airbus leveret godt 12.000 fly til sine kunder gennem fem årtier. Fly nummer 12.000 – en lille Airbus A200 – gik forleden til Delta Air Lines i USA.
Det må være alt rigeligt at fejre for Airbus. Til lykke med de 50….
Skriv et svar