Det kan næsten ikke være ulejligheden værd først at bevæge dette kæmpefly på maksimalt 560 tons op i luften, få det op i fart, før det skal lande igen.
Det er den første tanke, der rammer en, når man læser Emirates seneste nyhed.
Flyselskabet vil indsætte verdens største passagerfly på en kort rute mellem Dubai i de Forenede Arabiske Emirater og Muscat. Det er hovedstaden i Emiraternes sydlige naboland Oman – nederst på den arabiske halvø.
Afstanden mellem de to byer er kun 340 kilometer, og flyveturen vil bare tage 75 minutter minutter. På mange måder minder det om dansk indenrigsflyvning.
Resultatet er verdens korteste flyverute med en Airbus A380. Et lidt sjovt fænomen i en tid, hvor flyselskaberne ellers kappes op at åbne de længste nonstop ruter i verden. F.eks. Qantas mellem London og Perth i Australien eller Singapore Airlines mellem New York og Singapore.
Emirates har hidtil fløjet ruten med Boeing 777, der bestemt heller ikke er et lille fly. Efterhånden er billetsalget mellem Dubai og Muscat imidlertid så godt, at flyselskabet sætter to Airbus A380 ind på ruten.
Dem har Emirates over 100 af, og de er vist nok ikke alle lige så travlt beskæftigedee, som Emirates kunne ønske. Derfor skulle Emirates ikke først ud at søge efter en storebror til Boeing 777. Man havde masser af dem stående i egne hangarer.
De Airbus A380, som skal flyve den korte rute to gange om dagen fra den 1. juli, har 519 sæder fordelt på tre klasser.
419 passagerer rejser på Economy Class. 76 har på Business Class sæder, de kan klappe ud til at være rigtige senge for en kort lur. Endelig har 14 First Class passagerer egne private luksus-kabiner på Airbus-kæmpens førstesal.
Emirates’ store Airbus A380 kan også beundres i Københavns Lufthavn adskillige gange hver uge. Mellem Danmark og Dubai transporteres dog mest ferie-turister.
Derfor har flyene næsten udelukkende Economy Class sæder. Det gør dog ikke Airbus A380 mindre imponerende at flyve med.
Verdens korteste flyrute ligger i øvrigt i Skotland. Den går mellem de to Orkney øer Westray og Papa Westray. Flyveturen tager kun 90 sekunder og tilbagelægges i små propelfly med plads til otte passagerer.
British Airways er på vej med en anden, meget kort flyrute. Fra december går den mellem Dammam i Saudi-Arabien og Bahrain. De to byer ligger kun 87 kilometer i luftlinie fra hinanden og skal betjenes dagligt af Boeing 777 maskiner fra det engelske flyselskab.
Den længste non-stop flyvetur, man i øjeblikket kan begive sig ud på, går mellem Newark lufthavnen ved New York og Changi i Singapore.
Her er afstanden en helt anden – nemlig 15.344 kilometer. Den bruger Singapore Airlines mellem 18 timer og 25 minutter eller 18 timer og 45 min. at overvinde.
Undervejs krydser Airbus A350-900 ULR flyene fra Singapore Airlines 12 tidszoner. Flyet har kun 161 sæder – 67 på Business Class og 94 på Premium Economy….
Skriv et svar