Det kan være slemt nok at køre rundt i København og Aarhus i myldretiden, men det er for intet at regne, når man sammenligner med mange andre storbyer verden over.
Hvad værre er: Køerne vokser år for år i mange byer, fordi de lokale politikere enten ikke har penge til at gøre noget ved de forurenende trafik-propper. Eller de tør ikke træde f.eks. bilister over tæerne, fordi de er gode skatteydere.
Ifølge den store leverandør af digitale landkort – TomTom – melder 75 pct. af de værst trafik-ramte storbyer om en stigning – eller i det mindste status quo – i deres trafik-propper fra 2017 til 2018.
Det fremgår af TomToms årlige ”Traffic Index” rapport, der netop er udsendt i sin seneste udgave. Rapporten kortlægger trafik-belastningen på gader og veje I 403 større byer i 56 lande.
Set ud fra et dansk synspunkt er de mest tilstoppede storbyer i TomToms globale oversigt ikke steder, hvor særligt mange danskere holder ferie – eller kører i bil.
På Top-15 listen kan man dog også finde relativt kendte danske turistbyer som f.eks. Istanbul, Moskva, Dublin, Skt. Petersborg og Bangkok.
Verdens værste by at køre bil i er Mumbai i Indien. Her må bilister regne med forsinkelser på 65 procent i forhold til, at de veje og gader, de kører på, var tomme eller småt trafikerede.
Indien kommer såmænd ind på TomToms liste allerede igen på den globale fjerdeplads. Den besættes af New Dehli med 58 pct. Forsinkelser.
I Europa er Moskva den storby med flest trafik-propper. Det gælder dog ikke politikere, oligarker og højere embedsmænd.
Deres chauffør-drevne limousiner må køre i egne vejbaner, der er adgang forbudt for almindelige russere.
Både København og Aarhus placerer sig (heldigvis) laaaangt nede på TomToms oversigt. Begge danske byer er også blevet en procent mindre tilstoppede end i 2017.
København ligger som nummer 142 og Aarhus lige efter på position 143. I begge tilfælde må man regne med 21 pct. ekstra køretid.
Som service til sine læsere har Trends & Travel også lige fundet en række storbyer frem, som har mange danske besøgende. De klarer sig meget forskelligt i disciplinen trafikpropper på veje og gader:
- 12 – Rom – 39 pct – plus 2 pct.
- 17 – London – 37 pct – plus 1 pct.
- 18 – Paris – 36 pct – ingen ændring
- 30 – Hamburg – 33 pct – plus 1 pct.
- 42 – Berlin – 31 pct – plus 1 pct.
- 56 – München – 30 pct – plus 2
- 61 – Barcelona – 29 pct – plus 1
- 91 – Frankfurt – 26 pct – ingen ændring
- 98 – Stockholm – 26 pct – minus 2
- 118 – Amsterdam – 24 pct – minus 1
- 134 – Madrid – 22 pct – plus 1
- 138 – Kiel – 21 pct – plus 1
- 141 – Oslo – 21 pct – minus 1
- 167 – Helsinki – 20 pct – plus 2 pct
- 181 – Göteborg -18 pct – minus 1 pct.
- 215 – Malmø – 15 pct – plus 1 pct
Skriv et svar