København er midt i et milliard-projekt, der skal udvide Danmarks største lufthavn til at kunne håndtere 40 millioner passagerer om året. I øjeblikket har Københavns Lufthavn (CPH) godt 30 mio.
Den nye Finger E på 36.000 kvadratmeter, der blev taget i brug i torsdags, er et vigtigt skridt i de københavnske ambitioner om at blive Nordeuropas største lufthavn – og en helt central hub, hvor passagerer fra hele verden skifter fly.
Hvis det står til vores naboland Polen, kan disse ambitioner hurtigt blive knust. Polakkerne vil nemlig åbne en helt ny super-lufthavn ved hovedstaden Warszawa.
De polske drømme har været kendt i et stykke tid, men det var først her lige før weekenden, at flere detaljer om den fremtidige Solidarność lufthavn blev offentliggjort.
Warszawas nuværende Frederic Chopin lufthavn håndterer knap 18 millioner passagerer om året, men har et voldsomt vokseværk.
Hvert år kommer over en million nye rejsende. I 2017 var fremgangen sågar på tre millioner passagerer. Den nuværende lufthavn er derfor ved at blive overfyldt.
Aflastning skal komme fra en helt ny lufthavn. På polsk hedder den Centralny Port Komunikacyjny, eller Solidarność, på engelsk Solidarity Airport og på dansk Lufthavnen Solidaritet.
Polen sigter efter, at Solidarność skal kunne håndtere 100 millioner passagerer om året. Dermed placerer den sig i klasse med Istanbuls nye lufthavn og placere sig i den absolutte verdens-elite.
Klodens mest travle lufthavn er i øjeblikket Atlantas i USA, der håndterer 10x millioner passagerer om året. Europas største er London Heathrow med 8xx mio. gæster hvert år.
Polakkerne vil håndtere de mange mennesker og fly via fire start- og landings-baner. Til sammenligning har København kun to til sine 30 millioner passagerer.
Byggeriet af den nye direkte konkurrent til Københavns Lufthavn skal begynde i 2021. De første rutefly skal kunne starte og lande i Solidaritet fra 2027.
Med et areal på 3.000 hektar kommer Solidarność til at fylde tre gange mere end f.eks. Tysklands største lufthavn i Frankfurt – og den er stor.
Design-mæssigt vil polakkerne følge den seneste trend, som man i øjeblikket kan iagttage i Istanbuls helt nye lufthavn, i Pekings nye Daxing Airport og i Dubais World Central.
Konceptet kaldes for ”Midfield Terminal”. Ideen er, at afgangs- og ankomst-hal er placeret midt i lufthavnen med gates og ”fingre” hele vejen rundt. Start- og landings-baner placeres parallelt med hinanden på to sider af den centrale terminal bygning.
Midfield konceptet skal have flere fordele frem for traditionelt lufthavns-layout, som man f.eks. kan se i København. Det sparer f.eks. plads og skaber små afstande fra check-in og ud til gates. Desuden er det nemmere at udvide lufthavnen, hvis det skulle blive nødvendigt.
Polen går ikke efter de 100 millioner lige fra starten. De mange mennesker skal komme over en årrække. Derfor vil Solidarność i første omgang kun få en enkelt terminal, der dog hurtigt skal suppleres med nummer to. Under lufthavnens centrale bygning vil der være både motorvejs-tilslutning og en jernbane-station.
Den nye lufthavn bliver det største bygge-projekt i Polens nyere historie. Byggeriet af første etape til 45 millioner passagerer skal koste 35 milliarder polske zloty eller ca. 64 milliarder danske kroner.
En af udfordringerne – ud over økonomien – bliver nok en navne-konflikt med Polens syvende-største by Stettin. Dens eksisterende lufthavn med en halv million passagerer hedder nemlig også Solidarność International….