Når rejseglade danskere skal finde inspiration til deres kommende ferie, spørger de allerførst familie og venner til råds.
Rejseportaler kommer helt nede på en femteplads – lige foran artikler i aviser og magasiner. Til gengæld placerer de goe gamle rejsebureauer sig på en flot tredjeplads.
Ranglisten er lavet af analysefirmaet Epinion i sin nye rapport ”Sådan rejser danskerne 2019”.
Hos Danmarks Rejsebureau Forening er man selvfølgelig glad for top-placeringen, som de danske rejsebureaer i øvrigt også kan mærke i den daglige travlhed:
”Det klassiske rejsebureau – det være sig online eller office – har sin berettigelse . De rejsende ved, at der følger rådgivning med flybilletterne,” vurderer Lars Thykier. Han er adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.
”Gammeldags og mere analoge dyder som det personlige møde om en rejse er trendy igen. Rådgivning er mere vigtig end nogensinde før i en verden, hvor man kan købe en flybillet på sekunder via sin mobiltelefon. Dertil kommer, at kunder hos rejsebureaer er godt beskyttet af lovgivningen,” fortsætter Lars Tkykier.
Rejsebureauernes forening er dog ikke blind for, at nye typer ”rådgivere” har fået stor indflydelse på mange menneskers ferie-planlægning.
Det er først og fremmest bloggere og ”influencers” i de sociale medier. Dem møder man først og fremmest mange af på Instagram, hvor de er nemt at lægge flotte billeder og videoer:
”Influenter kan vække en indledende interesse. Det samme kan rejseportaler som f.eks. Expedia eller momondo. Men Epinions analyse viser, at danskere vil have mere information og rådgivning, inden den bestiller rejsen og pakker deres kufferter,” konstaterer rejsebureau foreningens direktør.
Her er danskernes Top-15 over deres mest benyttede inspirations-kilder til ferierejser. (Kilde: Epinions ”Sådan rejser danskerne i 2019”:
- Anbefalinger fra familie og venner
- Rejsemålets eller rejsemålets turistorganisations officielle hjemmeside
- Rejsebureauer (fysisk eller online)
- Guides/rejsebøger
- Rejse-websider og rejseportaler
- Artikler i aviser og magasiner
- Sociale medier som Instagram og Facebook
- Annoncer på nettet
- Brugeranmeldelser på f.eks. TripAdvisor
- Online nyhedsbreve
- Trykt materiale om rejsemål
- Rejse-blogs
- Tv- og radioreklamer
- Rejsemesser
- Andet
Hele rapporten fra Epinion kan studeres via dette link….
Skriv et svar