Godt en måned efter Aeroflots tragiske havari med en Sukhoi Superjet 100 i Moskva, er de tekniske undersøgelser ved at give en første konklusion.
Ved den mislykkede nødlanding af det russiske passagerfly mistede 41 mennesker livet. Også selvom flyet stod på landingsbanen med nødsliskene slået ud.
Der gik panik i passagererne, da Ruslands seneste stolthed i passagerfly brød i brand. Det gjorde bestemt ikke problemerne mindre, at nogle passagerer sagde skråt op med reglerne og fik deres håndbagage og frakker med ud af flyet. På den måde blokerede de medrejsendes vej til nødudgangene.
Selve havariet skal skyldes flere ting: Mens det var i luften, blev flyet ramt af et lyn. Det beskadigede kommunikations-radio og styregrejer. Desuden havde piloterne store problemer med at holde maskinen i et uvejr, den var røget ind i.
Den grimme ulykke i Moskvas store Sheremetyevo lufthavn har imidlertid åbnet øjnene hos russiske politikere og myndigheder.
Ruslands øverste statsadvokat Yury Chaika har derfor indledt en haste-undersøgelse. Han mener, at ulykken er et resultaty af mangelfuld pilot-uddannelse, sjusk ved flyenes vedligeheolde og utilstrækkelige sikkerheds-bestemmelser.
I forbindelse med en diskussion i det russiske parlament for nylig kom det således frem, at omkring 500 trafik-piloter er blevet suspenderet siden 2017 på grund af manglende kvalifikationer. Alle sad bag styrepinden i passagerfly på det tidspunkt, da de blev tjekket,
Desuden havde stikprøve-kontroller afsløret over 400 russiske civilfly, der ikke var blevet serviceret og vedligeholdt efter reglerne.
Statsadvokaten fremhæver over for russiske medier, at landets program til overholdelse af internationale sikkerheds-bestemmelser ikke er blevet opdateret i 10 år.
Da ingen i den russiske regering føler sig ansvarlig for det arbejde, er stillede mål ikke blevet overholdt – eller slet ikke fastsat.
Desuden skal der russiske trafik-ministeriet have taget sin opgave for let. Det har således udstedt certifikater på nye fly og piloter, uden at de gængse regler blev overholdt.
Dette punkt minder om situationen i USA, hvor den amerikanske luftfarts-myndighed beskyldes for at have sjusket i forbindelse med kontrollen i forbindelse med Boeings i mellemtiden ”groundede” 837 MAX passagerfly.
Endelig vurderer stats-advokaten, at de russiske kontrol-myndigheder har arbejdet dårligt sammen med flyselskaberne, når det gælder overholdelse af vigtige service-intervaller og grundigheden af påkrævede eftersyn.
Ifølge den russiske nyheds-tjeneste RT ser justits-ministeriet i Moskva dog også problemer uden for det statslige apparat.
Trods sine enorme størrelse og mange eks-piloter fra militæret mangler Rusland akut kvalificerede flyve-lærere og moderne flyveskoler….
Skriv et svar