Lille fly, lille fly på himmelen der. Hvem er den grønneste i dette land?
Med en let omskrivning af den gamle børne-remse kunne Østeuropas største lavpris-selskab Wizz Air svare, at det er skam jeg.
Wizz Air har nemlig reageret lynhurtigt på udfordringen fra Ryanair i sidste uge. Som første europæiske flyselskab meddelte kontinentets største lavpris specialist nemlig, at man fremover ville offentliggøre tal for sine jetflys forurening af miljø og klima.
Samtidig proklamerede Ryanair (naturligvis), at man var det grønneste flyselskab af alle. 67 gram CO2 pr. passager og kilometer var det nye grønne tal at huske.
Ryanair huskede straks at fortælle, at CO2 belastningen fra langt under, hvad kontinentets største flyselskaber som Lufthansa, British Airways og KLM / Air France spyr ud i atmosfæren. Den ligger på i snit 120 gram.
Nu følger Wizz Air så efter med en direkte provokation mod Ryanair. CO2 belastningen fra Wizz´ karakteristiske hvide, pink og lilla fly var lavere end irernes – 56,5 gram pr. fløjet passager kilometer.
Dermed er et nyt kapløb indledt mellem Europas flyselskaber, der i forvejen konkurrerer lystigt på billetpriser, omsætning, overskud, passagertal og ”load factor”. Sidstnævnte er et udtryk for, hvor stor en procentdel af passagerflyets sæder der er solgt. Det danske ord er ”belægnings-faktor.”
Den samme faktor har betydning for flyets CO2 belastning: Hvis maskinen er fyldt, vil tallet være lavere, fordi forurenings-værdien fordeles ud på hver enkelt passager.
Derfor vil lavpris-selskaberne have en fordel i sammenligning med deres rivaler i den traditionelle ”full service” sektor. Discounterne har ofte en belægningsgrad, der er 10 til 20 pct. højere.
Men tilbage til Wizz Air, der egentlig skulle være hovedperson i denne artikel. Selskabet bruger udelukkende ret nye Airbus fly, hvilket skal være årsagen til, at det forurener mindre end alle andre.
Ligesom Boeings MAX har Airbus’ Neo maskiner en ny generation jetmotorer monteret, der bruger op til 15 pct. mindre brændstof. De støjer også mindre – og vigtigst i det nye grønne regnestykke – de belaster klimaet med færre tons CO2 og andre drivgasser.
Ifølge Wizz Air har selskabet sænket sit CO2 aftryk med 4,4 procent siden maj 2018. Det er bl.a. lykkedes ved trinvist at erstatte sine Airbus A320 fly med nyere A320 og 321 neo typer.
I dag er Wizz’ passagerfly i gennemsnit 4,7 år gamle. Det er en af luftfarts-industriens yngste flåder.
Wizz Air har samtidig bestilt flere end 250 nye Airbus A321neo fly. Med andre ord har den ungarske lavpris-opkomling travlt med at lakere sit image med grøn farve. Målet er at reducere sin CO2 belastning med mindst en tredjedel over de næste ti år.
I maj transporterede Wizz i øvrigt 3,470.889 millioner passagerer. Det er 22,4 pct. flere end i samme måned for et år siden.
De fly, passagererne sad i, smed 319.760 tons CO2 ud i atmosfæren, hvilket svarer til 56,5 gram pr. passager pr. kilometer….
Skriv et svar